حکومت بریتانیا روز سه شنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) گفت که ماه آینده یک کنفرانس مشترک را با ملل متحد میزبانی خواهد تا کمک‌های بین المللی برای افغانستان جذب شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هدف از برگزاری این کنفرانس کاهش بحران بشری در افغانستان است، کشوریکه پس از مسلط شدن طالبان در اگست ۲۰۲۱ با فقر و گرسنگی بیشتر مواجه بوده است.

این کنفرانس قرار است در ماه مارچ ۲۰۲۲ میلادی به صورت مجازی برگزار شود و انتظار می رود تا ۴.۴ میلیارد دالر برای افغانستان کمک مالی جمع آوری شود. این مقدار پول، بزرگترین رقم کمک مالی در جهان است که حال برای یک کشور تقاضا شده است. اما تا حال تاریخ و محل دقیق این کنفرانس مشخص نشده است.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان و سقوط حکومت مورد حمایت غرب در افغانستان، بخشی اعظم کمک‌های خارجی بر این کشور جنگ زده قطع شد. ملل متحد تخمین کرده است که ۹۸ در صد افغان‌ها غذای کافی برای خوردن ندارند و مکاتب و شفاخانه‌ها قادر به پرداخت معاش کارمندان‌شان نیستند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که میزان نیازمندی کمک‌های بشری در افغانستان “استثنایی” است و اگر اقدام صورت نگیرد، پیامد‌های ویرانگر را در قبال خواهد داشت.

خانم تراس افزود: “بریتانیا مصمم است تا تلاش‌های جهانی را [در عرصه جذب کمک‌ها برای افغانستان] رهبری کند. ما متحدین بین المللی خود را کنار هم خواهیم آورد.

او همچنین گفت که این کمک‌های حیاتی نه تنها به فراهم آوری مواد خوراکی،‌ سرپناه و خدمات صحی برای نیازمندان اختصاص خواهد یافت، بلکه از این کمک‌ها برای محافظت از زنان و دختران و ثبات در منطقه نیز کار گرفته خواهد شد.

عوامل مختلف از جمله  حکمرانی گروه طالبان، کاهش کمک‌های بین المللی، خشکسالی شدید، کمبود و بحران پول نقد، اقتصادی افغانستان را در لبه سقوط قرار داده و افزایش قیمت مواد خوراکی سبب گرسنگی گسترده در سراسر این کشور شده است.

کنفرانس بین المللی برای جمع آوری کمک برای افغانستان در حالی برگزار می شود که کشور‌های تمویل کننده تلاش دارند تا چگونه به افغان‌ها به قسمی کمک کنند که طالبان از این کمک‌ها مستفید نشوند.

طالبان در دور نخست حاکمیت‌شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را از بیرون رفتن به خارج از منازل‌شان بدون عضو محرم خانواده منع کرده بودند. پوشیدن چادری برای زنان در آن زمان اجباری بود و دختران از رفتن به مکتب محروم بودند.

طالبان پس از مسلط شدن مجدد در افغانستان در وهله نخست تعهد به ایجاد تشکیل حکومت همه شمول دادند. اما جامعه بین المللی گفته است که این گروه نه تنها بر تعهد خود مبنی بر ایجاد حکومت همه شمول عمل نکرده است، بلکه کشتار‌های فراقضایی توسط این گروه و وضع محدودیت بر زنان و دختران موجب دلسردی کشور‌های غربی شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *