کریستین فییر، از کارشناسان برجسته مسائل هند و پاکستان اعتقاد دارد که طالبان توان تامین امنیت دیپلومات‌ها و کارمندان پروژه‌های هند را در افغانستان ندارد.

به گفته او، گروه‌هایی مانند لشکر طیبه و داعش انگیزه لازم را برای حمله به منافع هندوستان در افغانستان دارند.

این هفته، وزیر خارجه طالبان در دیدار با یک هیات هندی خواستار بازگشایی سفارت هند در افغانستان شد. به نقل از وزارت خارجه هند، این هیات به منظور تحویل و نظارت بر کمک‌های بشردوستانه هند به کابل سفر کرد.

برخی منابع دیپلوماتیک هندی به رسانه‌های این کشور گفتند که هند سفارت خود را در کابل باز می‌کند تا مانند دیگر کشورهای عمده منطقه برای حفظ منافع خود در افغانستان حضور داشته و روابط خود را با طالبان تامین کند.

در این مورد خانم فییر، استاد مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون امریکا در مصاحبه اش با مجله اوپن گفت: «مشکل بزرگ برای هند مساله امنیت است. طالبان شاید به تاسیسات و پروژه‌ها و کارمندان هند[در افغانستان] حمله نکند، اما هندی‌ها در برابر حملات گروه‌هایی چون لشکر طیبه و داعش آسیب‌پذیر اند.»

فییر اعتقاد دارد مقامات طالبان که با گروه‌های ستیزه جوی ضدهندوستان روابط دارند، با تاکید بر سیاست نزدیکی به هند می‌خواهند از «بیزاری» افغان‌ها از پاکستان استفاده کنند. اما فییر به حکومت هندوستان هشدار می‌دهد که شاید پاکستان از داعش و لشکرطبیه برای ضربه زدن به هندی‌ها در افغانستان استفاده کند.

به گفته این پژوهشگر، چین علاقه‌ای به تنش مستقیم هند و پاکستان ندارد از این رو، پاکستان از گروه‌های نیابتی برای حمله به منافع هند استفاده کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *