یک وکیل حقوق بشر بریتانیا از کمبود فرصت‌های قانونی برای رسیدن افراد در معرض خطر به بریتانیا انتقاد کرد.

بارونس هلنا کندی می‌گوید به همین دلیل بسیاری از پناهجویانی که می‌خواهند با قایق‌های کوچک از طریق کانال مانش به بریتانیا برسند، افغانستانی هستند.

بر اساس آمار، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۶۰۰ افغانستانی با قایق و به گونه غیرقانونی از طریق کانال مانش وارد بریتانیا شدند.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در ماه مارچ گفته بود هر کسی که به طور غیرقانونی از جمله از طریق کانال مانش وارد بریتانیا شود، از ماندن منع خواهد شد.

به نوشته روزنامه مترو بریتانیا، بارونس هلنا کندی درباره کسانی که از کانال مانش می‌خواهند به بریتانیا برسند، گفت: «بعضی اوقات آن‌ها افغان‌هایی هستند که برای ما کار کرده‌اند… بعضی اوقات، آن‌ها افغانستانی ها از یک اقلیت خاص به نام هزاره هستند که به محض اینکه طالبان به آنها نگاه می‌کنند سلاخی می‌شوند.»

نگرانی از وضعیت افغانستاین ها از جمله هزاره‌ها قبلا در پارلمان بریتانیا اعلام شده بود. شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا در ماه سنبله سال ۱۴۰۱، از «خطر نسل‌کشی هزاره‌ها» در افغانستان هشدار دادند. پنج عضو پارلمان بریتانیا شامل مجلس عوام و اعیان با نشر گزارش «وضعیت هزاره‌ها در افغانستان» گفته بودند که «هزاره‌ها در افغانستان، به عنوان یک اقلیت مذهبی و قومی، در معرض خطر جدی نسل‌کشی توسط طالبان و شاخه خراسان داعش قرار دارند.»

زنان در دام طالبان

کندی که عضو مجلس اعیان بریتانیا نیز است و پیش از این به پناهجویان افغان کمک کرده بود، وضعیت زنان افغانستان را غم‌انگیز خوانده و گفته هنوز «پیام های خیلی دلخراش از زنان افغانستانی در دام» می‌گیرد.

او می‌گوید: «هنوز هم زنانی هستند که غم‌انگیزترین و وحشتناک‌ترین پیام را برای من ارسال می‌کنند و در تمام ساعات با من تماس می‌گیرند و می‌گویند: لطفا کمکم کنید.»

این وکیل حقوق بشر بریتانیا ابراز تاسف کرده که این زنان نمی‌توانند از افغانستان ویزه بریتانیا بگیرند و مجبورند که به پاکستان بروند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *