براساس اسنادی نشر شده، رهبر طالبان به کابینه این گروه دستور داده که طرح بستن فیسبوک را بررسی کند.

در دستور منسوب به هبت‌الله آخندزاده آمده این طرح را دادگاه عالی طالبان با هماهنگی ادارات مربوط تهیه و به کابینه ارائه کند.

این دستور در نامه رسمی اداره امور حکومت طالبان عنوان دادگاه عالی این گروه آمده که در ۲۱ محرم ۱۴۴۴ برابر با ۲۸ جوزا ۱۴۰۲ صادر شده است.

بر پایه این نامه اداره امور طالبان، در دستور منسوط به رهبر طالبان آمده است: «شما در هماهنگی با ادارات ذیربط طرحی درباره محدودیت یا ممنوعیت فیسبوک تهیه کنید.»

در این دستور همچنین آمده که هزینه مورد نیاز برای اجرای این طرح هم در آن در نظر گرفته شود.

مهاجر فراهی، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ روز دوشنبه (پنجم جوزا) در پاسخ به سوالی درباره صحت این مکتوب گفت هنوز دستوری درباره ممنوعیت فیسبوک صادر نشده، اما صحبت‌ها در حد یک طرح و راهکار وجود دارد.

پیشتر روزنامه نیویارک تایمز گزارش داده بود که شرکت متا، مالک فیسبوک در حال گردآوری اطلاعات و بررسی طرح بستن حساب‌های کاربری اعضای طالبان در شبکه اجتماعی واتساب است.

نیویارک تایمز از واتساپ به عنوان «ستون فقرات» سیستم ارتباط طالبان نام برده بود.

پیش از این طالبان بر پخش برخی از رسانه‌های جهانی مثل بی‌بی‌سی و صدای امریکا محدودیت وضع کرده است. این گروه همچنین رسانه‌های داخلی را از پخش برنامه‌های سرگرمی مثل سریال و فیلم‌های تلویزیونی ممنوع کرده است.

در اواخر حمل امسال ۶۰۰ خبرنگار افغان در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل نوشتند که با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان آزادی بیان به شدت محدود شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *