واشگنتن اگزمینر نوشت، گزارش اخیر وزارت خارجه امریکا نشان می‌دهد که جو بایدن و تیمش با تصامیم خود در هر مرحله خروج از افغانستان را دچار مشکل کردند. طبق گزارش این روزنامه، تغییر مداوم رهنمودها و پیام‌های عمومی واشنگتن باعث سردرگمی در برنامه خروج شد.

واشنگتن اگزمینر نوشته که گزارش اخیر وزارت خارجه مجموعه‌ای از اشتباهات را نشان می‌دهد که روند خروج را آشفته‌تر کرده است.

طبق گزارش جدید وزارت خارجه امریکا تصامیم دونالد ترامپ و جو بایدن در پایان دادن ماموریت نظامی امریکا در افغانستان پیامد‌های جدی برای تداوم حکومت افغانستان و امنیت در این کشور داشت.

در این گزارش از اقدامات حکومت بایدن به شدت انتقاد شده است.

واشنگتن اگزمینر افزوده که بازنگری وزارت امور خارجه درباره خروج و تخلیه‌هایی که پس از آن انجام شد، با دفاعیات سرکشانه جو بایدن و دولتش از این روند در تناقض است.

به نوشته این نشریه امریکایی، جو بایدن در اظهارات خودش درباره خروج از افغانستان گفته بود که دولت او «برای هر احتمالی برنامه‌ریزی کرده بود» اما گزارش وزارت امور خارجه می‌گوید که مقامات ارشد «به‌اندازه کافی بدترین سناریوها» و چگونگی سرعت وقوع آن آمادگی نداشتند.

قفل کردن سفارت در کابل به دلیل ابتلا به ویروس کرونا که دریافت اطلاعات طبقه بندی شده را برای کارکنان سفارت سخت‌‌تر می‌کرد و تلاش برای جابجایی پرسنل سفارت در حالی که کابل توسط نیروهای طالبان در حال تسخیر بود، از مواردی است که به تحلیل این نشریه به بی‌نظمی برنامه خروج افزود.

طبق این گزارش، جابه‌جایی و چرخش معمول دیپلوماتیک در تابستان ۲۰۲۱ امور را به دست کسانی سپرد که هنگام سقوط کابل به دست طالبان فقط چند روز یا چند هفته در افغانستان بودند و تجربه‌ای نداشتند.

واشنگتن‌ اگزمینر نوشته در حالی که مقامات امریکایی آمادگی لازم برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و حضور دیپلوماتیک در این کشور را نداشتند، دولت بایدن به حقایق کلیدی توجه نکرد و با تغییر رهنمودها به سردرگمی‌ها افزود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *