منابع محلی در ولایت بامیان می‌گویند که ملا عبدالله سرحدی، والی طالبان در این ولایت از کمک‌رسانی به آوارگان جنگ بلخاب ممانعت می‌کند.

هم‌زمان دفتر والی طالبان در بامیان در خبرنامه‌ای‌ گفته است که ملا عبدالله سرحدی به یکه‌ولنگ سفر کرده و هیچ آوار‌ه‌ای ندیده است.

این دفتر، گزارش سازمان ملل درباره‌ی آوارگان بلخاب را «بی‌اساس» و «دور از حقیقت» خوانده است.

سازمان هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های سازمان ملل در افغانستان (اوچا) در گزارشی گفته است که در جنگ اخیر در بلخاب دست‌کم ۲۷ هزار نفر آواره شده‌اند که حدود شش هزار نفر آنان به ولسوالی‌های یکه‌ولنگ نمبر ۱ و نمبر ۲ بامیان پناه برده‌اند.

به‌تازگی محمد آیویا، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) برای افغانستان نیز در توییترش با انتشار تصاویری درباره‌ی وضعیت آوارگان بلخاب ابراز نگرانی کرده و نوشته که «تعداد زیادی از آوارگان با الاغ به منطقه‌ی یکه‌ولنگ می‌رسند.»

به گفته‌ی او، تیم‌های کمک‌رسان یونیسف برای کمک به آوارگان باید چهار ساعت پیاده‌‌روی کنند تا به آن‌ها برسند. زیرا به گفته‌ای او، مناطقی که در آن‌جا آوارگان پناه برده‌اند، دور‌افتاده و دشوارگذر است و راه موتر هم ندارد.

آقای آیویا افزوده است که در میان آوارگان بلخاب، کودکان نیز شامل‌اند. او گفته که یونیسف به کمک‌رسانی به آوارگان ادامه می‌دهد.

هم‌زمان یک منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، به اطلاعات روز گفت که ملا عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان مانع کمک‌رسانی برای آوارگان بلخاب است.

به گفته‌ی منبع، سرحدی تلاش دارد سازمان‌های امدادی را ترغیب کند که به آوارگان کمک ارسال نکنند.

منبع افزود: «حدود یک هفته پیش میان عبدالله سرحدی و مختار احمدی، ولسوال طالبان برای ولسوالی یکه‌ولنگ نمبر ۱ بر سر کمک به آوارگان بلخاب جنجال شده بود؛ زیرا آقای احمدی طرف‌دار کمک به آوارگان است».

مسئولان محلی طالبان در بامیان تاکنون در این زمینه واکنش نشان‌ نداده‌اند.

طالبان اخیرا در ولسوالی بلخاب سرپل با مولوی مهدی مجاهد، فرمانده‌ هزاره‌تبار و ناراضی خود درگیر شده‌اند.

مولوی مهدی، تنها فرمانده هزاره‌تبار و شیعه‌مذهب طالبان بود. او پس از تسلط طالبان، رئیس استخبارات این گروه در بامیان تعیین شد؛ اما پس از چند ماه از این سمت برکنار شد.

این فرمانده طالبان اخیرا از این گروه جدا و به ولسوالی بلخاب سرپل رفت. طالبان برای دلجویی او چندین هیأت فرستاد؛ اما گفت‌وگوها نتیجه نداد و طالبان سرانجام علیه نیروهای مولوی مهدی تهاجم گسترده انجام دادند.

از کشتار غیرنظامیان بدست نیروهای طالبان در بلخاب نیز گزارش‌های زیادی منتشر شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *