یک مقام ارشد پیشین وزارت دفاع امریکا گفته که جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۲ به بعد سالانه ۱۰۰ میلیون دالر به طالبان کمک کرده است. کارتر ملکاسیان، مشاور پیشین فرمانده نیروهای امریکا در افغانستان گفت جمهوری اسلامی در افغانستان «بازی دوگانه» می‌کرد.

آقای ملکاسیان در گفت‌وگویی با افغانستان اینترنشنال گفت که کمک‌های ایران به طالبان در دهه اول حضور امریکا در افغانستان اندک بود، اما پس از سال ۲۰۱۲ کمک جمهوری اسلامی به طالبان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

او افزود که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی کمک‌های خود به طالبان را در سطوح مختلف به صورت چشم‌گیری افزایش داد و مجموع این کمک‌ها سالانه از صد میلیون دالر بیشتر بوده است. آقای ملکاسیان، که تاریخ‌نگار شناخته نیز است، کتابی زیرعنوان «جنگ امریکا در افغانستان» نوشته است که در سال ۲۰۲۲ برنده «جایزه لیونل گلبر» شد. ملکاسیان فعلا تحلیل‌گر ارشد دفاعی در دانشگاه نیروی دریایی امریکا در مونته‌ری کالیفرنیا است.

این پژوهشگر ارشد امریکا گفت که جمهوری اسلامی حتی در کمک به طالبان با پاکستان برابری می‌کرد، در حالی‌که حتی روسیه به اندازه جمهوری اسلامی به طالبان کمک نکرد. وی افزود: «در سطح بین‌المللی، طالبان از حمایت بی‌سابقه‌ای برخوردار بودند. ایران به حامی بزرگ تبدیل شده بود که نفوذ پاکستانی‌ها را به چالش می‌کشید. کمک ایران به طالبان پس از سال ۲۰۱۲ از ۱۰۰ میلیون دالر در سال فراتر رفت و تقریباً با پاکستان برابری کرد.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *