سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله/کشور طالبان برای نخستین بار پس از تصرف قدرت از سوی طالبان به ولایت پنجشیر سفر کرده، در نشستی با حضور افراد و طرفداران طالبان در این ولایت از مقامات پیشین خواسته است که به کشورشان برگردند.

او در سخنرانی خود در تالار این ولایت گفت که باشند‌گان پنجشیر مردم «متدین و شجاع» هستند. آقای حقانی هر چند نامی از فرمانده احمدشاه مسعود که رهبری جنگ علیه قشون سرخ اتحاد شوروی سابق را در دهه هفتاد و هشتاد میلادی در این ولایت به عهده داشت نام نبرد اما گفت که جهاد مردم پنجشیر در برابر روس‌ها در تاریخ افغانستان ثبت است.

نخستین سفر وزیر داخله طالبان به پنجشیر در حالی صورت می‌گیرد که نهاد‌های حقوق بشری در پی مستندسازی موارد زیادی از بازداشت، شکنجه و دادگاه‌های صحرایی مردان در این ولایت گروه طالبان را به نقض حقوق بشری و ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده اند.

بر اساس خبرنامه وزارت داخله طالبان سراج‌الدین حقانی گفته است هر چند در نتیجه کارکردهای مسئولان سابق این ولایت در دولت «مردم رنج کشیده‌اند» اما از همه افغان‌هایی که از کشور بیرون شده‌اند، می خواهیم که برگردند.

وی گفت ما شما را منحیث برادران خود می‌دانیم و با خود پیام آزادی، آبادی و ترقی را آورده‌ایم.

محمد آقا حکیم، والی طالبان در پنجشیر نیز در این نشست گفت: «این نتیجه قربانی بیست ساله است که مردم از ده‌ها حزب و ده‌ها گونه بیرق رهایی یافته و زیر یک بیرق و یک حزب گردهم آمده‌اند، امنیت تامین شده و مردم مصونیت پیدا کرده‌اند».

او گفت «مجاهدین امارت اسلامی (حکومت طالبان) در برابر مفسدین و کسانی که افغانستان را تکه تکه ساخته بودند یک نظام ساختند، از ده ها بیرق یک بیرق و از ده‌ها حاکم یک حاکم ساختند».

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *