رابرت گرِنیر، رییس پیشین پایگاه سازمان استخبارات امریکا (سی‌آی‌ای) در پاکستان از مدیریت مذاکرات امریکا با طالبان در دوحه انتقاد کرده و گفته است که زلمی‌خلیل‌زاد «فرد اشتباه» برای رهبری این مذاکرات بود.

آقای گرِنیر این اظهارات را اخیرا در گفت‌وگو با «کابل‌کست»، بخش پادکست رسانه‌ی «کابل‌نو» (KabulNow) مطرح کرده است. «کابل‌نو» نسخه‌ی انگلیسی روزنامه اطلاعات روز است.

مذاکرات و توافق دوحه منجر به خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان شد که در نتیجه طالبان دولت افغانستان را سرنگون کردند و پس از ۲۰ سال دوباره به قدرت رسیدند.

از دید برخی از مقام‌های امریکایی و افغان، این توافق زمینه‌ساز سقوط افغانستان به دست طالبان بود.

رییس پیشین پایگاه سازمان استخبارات امریکا (سی‌آی‌ای) در پاکستان هم گفته است که مذاکرات دوحه از ابتدا برای واگذاری افغانستان به طالبان طراحی شده بود، زیرا نیروهای امنیتی افغانستان قادر به مقاومت نبودند.

رابرت گرِنیر افزوده است که  مذاکرات دوحه از ابتدا برای واگذاری افغانستان به طالبان طراحی شده بود، زیرا نیروهای امنیتی افغانستان قادر به مقاومت نبودند.

رابرت گرِنیر گفته است: «او (خلیل‌زاد) با آن‌ها [طالبان] همدردی زیادی داشت. من فکر می‌کنم او به مرور زمان با آن‌ها رابطه برقرار کرد. او یک مقدار عدم جانب‌داری را از دست داد.»

این مقام پیشین سی‌آی‌ای اضافه کرده است که خلیل‌زاد برای رییس‌جمهوری کار می‌کرد که می‌خواست افغانستان را ترک کند و طالبان هم این موضوع را می‌دانستند و حاضر نبودند، امتیاز بدهند.

او گفته است: «خلیلزاد دست بدی داشت که بد بازی کرد.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *