ژوهشگران دانشگاه شیکاگو ۱۶۲ محوطه باستان‌شناسی در افغانستان را شناسایی کرده‌اند که از سال ۲۰۱۸ به این سو به طور کامل با بولدوزر ویران و غارت شده است.

افغانستان همچنان از پیامدهای قاچاق آثار باستانی رنج می‌برد. شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد دانشگاه شیکاگو در این زمینه زنگ خطر را به صدا در آورده زیرا در سال‌های اخیر این پدیده روند نگران‌کننده‌تری پیدا کرده است. پژوهشگران مرکز حفاظت از میراث فرهنگی دانشگاه شیکاگو در گزارشی گفته‌اند: «ما شکل جدیدی از غارت را شناسایی کرده‌ایم به گونه‌ای که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، از قبل از به قدرت رسیدن طالبان و حتی تحت حکومت جدید تا به امروز، برای حفاری ۱۶۲ مکان باستان‌شناسی از بولدوزر استفاده شده است.»

آنها برای رسیدن به چنین مشاهداتی، هزاران تصویر ماهواره‌ای را مطالعه کردند. پروفسور گیل اشتاین توضیح می‌دهد: «بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، ما یک سامانه هوش مصنوعی را ایجاد کردیم که به رایانه امکان می‌دهد تا مکان‌های باستانی را در تصاویر ماهواره‌ای شناسایی کند. موارد شناسایی شده سپس توسط تحلیلگران ما تأیید شد. این روش به ما امکان داد تا ۲۹ هزار سایت باستانی را در سراسر افغانستان کشف کنیم.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *