صلاح الدین ربانی، وزیر خارجهٔ اسبق حکومت پیشین افغانستان، با نشر اعلامیه‌ای طالبان را به نقض حقوق بشر در ولسوالی‌های سه گانهٔ اندراب و ولسوالی خوست فرنگ ولایت بغلان متهم کرده است.

ربانی با نشر این اعلامیه که ناوقت جمعه ۲۲ جولای (۳۱ سرطان) نشر شد، در صفحهٔ رسمی فیسبوک خود نوشته است که “طالبان در ادامه‌ء جنایت‌های جنگی‌شان علیه مردم افغانستان، در اندراب و خوستِ ولایت بغلان به ظلم و فاجعه‌های گسترده دست زده‌اند. بازداشت و سر بریدنِ مظلومانه‌ٔ یک نوجوان در روستای کاسه‌تراش ولسوالی دِه‌صلاح، تیر باران نمودن افراد ملکی در ولسوالی قاسان، جست‌وجوی خانه‌به‌خانه و نیز کوچ اجباری مردم محل نمونه‌هایی از نقض همه‌‌جانبهٔ حقوق بشر و موازین جنگی توسط ط‌البان می‌باشند.”

ربانی که رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان را نیز بر عهده دارد، در گذشته ریاست شورای عالی صلح را نیز بر عهده داشت و پس از روی کار آمدن طالبان، در خارج از کشورش به سر می برد.

اما مقام های حکومت سرپرست گروه طالبان تا حال در مورد این اتهام حزب جمعیت اسلامی افغانستان، واکنش نشان نداده اند.

پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در اگست ۲۰۲۱، ولسوالی های سه گانهٔ اندراب و ولسوالی خوست و فرنگ از جمله معدود مناطقی اند که نیروهای مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود در آنها بر ضد جنگجویان گروه طالبان درگیر جنگ استند.

بسیاری افرادیکه در ولسوالی های سه گانهٔ اندراب بر ضد طالبان درگیر جنگ اند، قبلاََ در صفوف قوای امنیتی حکومت پیشین افغانستان کار می‌کردند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *