سارا بهارکی، سفیر جهانی جوانان در سازمان ملل متحد و مسوول یک موسسه خیریه می‌گوید که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، بیش دو میلیون دختر را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.

خانم بهارکی این اظهارات را روز سه‌شنبه، ۲۸ حمل در نشست رهبران جوان از سراسر جهان که به هدف شریک‌سازی دیدگاه‌ها و راهکارهای آنان برای پیشبرد توسعه پایدار در مقر سازمان ملل برگزار شده، بیان کرده است.

وی که متولد افغانستان است و اکنون در بیرون از کشور زنده‌گی می‌کند، در این نشست خاطرنشان کرده است که به‌رغم تلاش‌های طالبان برای خاموش کردن صدای جوانان، به‌ویژه دختران، اما آنان به‌منظور رسیدن به حقوق اساسی‌شان مبارزه می‌کنند.

سفیر جوانان در سازمان ملل افزوده است: «هرچند آموزش در کاهش فقر، درگیری و بحران اقلیمی حیاتی است، اما بیش از دو میلیون دختر در افغانستان از رفتن به مکتب منع شده‌اند و میلیون‌ها تن دیگر در اوکراین، فلسطین و سودان در وضعیت بلاتکلیفی هستند.»

بهارکی از سازمان ملل خواسته است تا در زمینه برگشت دختران افغان به مکاتب گام‌های عملی بردارد.

این جوان افغان همچنان بر لزوم مشارکت جوانان در فرآیندهای تصمیم‌گیری تاکید کرده و خواستار حمایت بیشتر دولت‌ها، سکتور خصوصی و جامعه مدنی در این زمینه شده است.

بهارکی تصریح کرده است: «نه تنها به این دلیل که جوانان ۱۶ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، یا به این دلیل که ما تحصیل کرده‌ترین نسل هستیم، بلکه به این دلیل که قدرت داریم.»

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی خود در این مجمع تاکید کرده است که دولت‌ها باید جوانان را در تصیم‌گیری‌های خود سهیم سازند.

گوترش گفته است: «ما به جوانان نیاز داریم. و من کاملاٌ متعهد هستم که جوانان را وارد تصمیم‌گیری سیاسی کنم. نه تنها به نظریه‌های شما گوش می‌دهیم، بلکه براساس آن‌ها عمل خواهیم کرد.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان نه تنها این‌که برای جوانان افغان، به‌ویژه دختران فرصت مشورت‌دهی را نداده‌اند، بلکه آنان را از حقوق اساسی‌شان، از جمله حق کار و آموزش محروم کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *