حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی می‌گوید که این سازمان و بانک توسعه‌ی اسلامی در حال رایزنی با طرف‌های بین‌المللی برای رفع توقیف پول‌های افغانستان اند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه‌ی «شرق‌الاوسط» گفته است که آزادی منابع مسدودشده، می‌تواند به حل بحران اقتصادی افغانستان کمک کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پول‌های کمک‌ ‌خارجی و دارایی بانک مرکزی این کشور در خارج مسدود شد. امریکا اخیرا از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان، ۳.۵ میلیارد آن را به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتمبر اختصاص داده است. این تصمیم دولت بایدن، واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته است.

آقای طه از بانک توسعه اسلامی نیز خواسته است تا تأسیس صندوق امانی را با هدف حمایت از کمک‌های بشردوستانه و انکشافی برای آسیب‌دیدگان بحران افغانستان را تسریع بخشد. تأسیس این صندوق بخشی از فیصله وزیران خارجه‌ی کشورهای اسلامی درباره بحران افغانستان است که در پاکستان برگزار شده بود.

در این نشست تصمیم گرفته شد که یک صندوق امانی بشردوستانه تحت حمایت بانک توسعه اسلامی ایجاد شود تا به‌عنوان واسطه‌ای برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان عمل کند.

دبیر کل سازمان همکاری کشورهای اسلامی گفته است که تلاش‌های دیپلماتیک برای بسیج منابع مالی صندوق آغاز شده است.

او در این گفت‌وگو افزوده است که قرار است یک هیأت از سازمان همکاری اسلامی برای گفت‌وگو با طالبان به کابل بیاید.

او همچنین گفته است که به رییس دفتر سازمان همکاری اسلامی در کابل دستور داده است که به محل کار خود رفته و مستقیماً بر فعالیت‌های بشردوستانه دفتر نظارت کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *