نهاد سازمان ملل برای برابری جنسیتی و قدرت‌بخشیدن به زنان می‌گوید که مسئولیت دفاع از حقوق زنان افغانستان نمی‌تواند تنها بر دوش خود این زنان باشد، بلکه این یک «مسئولیت جهانی» است.

نهاد سازمان ملل برای برابری جنسیتی و قدرت‌بخشیدن به زنان امروز (یک‌شنبه، ۲۴ دلو) در توییتی همچنین گفته است که زنان افغانستان سابقه‌ی طولانی در مبارزه برای حقوق خود دارند.

طالبان با دست‌یافتن در قدرت محدودیت‌های زیادی در برابر زنان وضع کرده‌اند. این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند. همچنین در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند.

با این حال، شماری از زنان فعال در کابل و ولایات در جریان پنج ماه گذشته در برابر این عملکردهای طالبان دست به اعتراض زده و با رفتن به خیابان‌ها، فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند.

اخیرا دست‌کم چهار دختر معترض و بستگان یکی از این دختران از خانه‌ و محل‌ کارشان توسط طالبان بازداشت و برای چند هفته در بند بوده‌اند. طبق گزارش‌ها زنان معترض طی روزهای اخیر رها شده‌اند. طالبان که مسئولیت بازداشت زنان را به عهده نگرفته بودند، درباره رهایی آنان نیز چیزی نگفته‌اند. سازمان ملل از رهایی زنان معترض استقبال کرده است.

روز گذشته رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، با انتشار یک توییت از بازداشت تعداد زیادی از باشندگان کابل در روز جمعه گفته بود و از طالبان خواسته بود که این عمل خود را متوقف کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *