آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش ربع‌وار این سازمان به شورای امنیت در مورد وضعیت افغانستان و پیامدهای آن به صلح و امنیت جهانی گفته است که نشست‌های مخالفان، رژیم طالبان را در مسایل داخلی و خارجی با جالش روبه‌رو کرده است.

آنتونیو گوترش روز شنبه، ۲۵ قوس، هنگام ارایه این گزارش با اشاره به نشست‌های مخالفان طالبان در مسکو، ویانا و شهر دوشنبه گفته که مخالفان این گروه در تبعید نسبت به گذشته فعال‌تر شده‌اند.

در این گزارش آمده که درخواست‌های تشکیل دولت همه‌شمول در افغانستان از سوی طالبان نادیده گرفته شده است.

سازمان ملل اما در این گزارش تصریح کرده که جبهات نظامی ضدطالبان طی سه ماه گذشته هیچ جغرافیای را در افغانستان تصرف نکرده‌اند و برخلاف ادعای آنان، حملات واقعی این جبهات در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

گوترش جبهه آزادی را فعال‌ترین جبهه نظامی در این مدت عنوان کرده و گفته که جبهه مقاومت ملی در جریان سه ماه گذشته هیچ حمله‌ای در پنجشیر انجام نداده است.

با این حال، سازمان ملل در سه ماه گذشته هشت حمله مربوط به داعش را در افغانستان ثبت کرده است.

برنبیاد این گزارش، این حملات در سه ولایت کشور انجام است، در حالی که این گروه در زمان مشابه سال ۲۰۲۲،  ۲۷ حمله در شش ولایت انجام داده بود.

طبق گزارش، شاخه خراسان داعش در این حملات جامعه شیعیان و مقام‌های طالبان را هدف قرار داده است.

همزمان در این گزارش آمده است که در حملات و انفجارهای سه ماه گذشته در افغانستان ۶۵ غیرنظامی کشته و ۱۲۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *