گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید بر اساس قوانین بین‌المللی، آزار و اذیت جنسیتی جنایت علیه بشریت است.

ریچارد بنت به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان گفت که زنان افغانستان تنها نخواهند ماند و عاملان آزار جنسیتی در برابر اقدامات خود پاسخگو خواهند بود.

پیشتر، کارشناسان سازمان ملل به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در بیانیه‌ای گفتند که رفتار طالبان با زنان و دختران در افغانستان می‌تواند جنایت علیه بشریت باشد. این کارشناسان با بر شمردن محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستان گفتند که اقدامات طالبان باید به عنوان آزار و اذیت جنسیتی طبق قوانین بین‌المللی مورد بررسی و پیگرد قرار گیرد.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل آمده است که در ماه‌های اخیر، نقض حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

کارشناسان سازمان ملل از طالبان خواسته‌اند که به حقوق بشر احترام بگذارند.

طالبان تفسیر بسیار سختگیرانه‌ای از اسلام دارند و به تدریج با وضع قوانین سختگیرانه حقوق و آزادی های زنان را مرحله به مرحله محدود کرده‌اند.

طالبان، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم را بسته، زنان از اکثر مشاغل دولتی کنار گذاشته شده‌اند، یا برای ماندن در خانه پولی ناچیزی دریافت می‌کنند. زنان همچنین از سفر به تنهایی به خارج از شهر منع شده‌اند و باید صورت خود را بپوشانند. طالبان همچنین در این ماه اعلام کردند که زنان دیگر اجازه ندارند به پارک‌ها و سالن‌های ورزشی و حتی حمام‌های عمومی زنانه بروند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گوید این رفتارهای طالبان «بدترین در سطح جهان» است.

این بیانیه همزمان با روز جهانی محو خشونت علیه زنان منتشر شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *