ملا برادر، معاون رئیس‌الوزرای طالبان در جریان بازدید از معدن مس عینک گفته است که آثار باستانی این منطقه حفظ شود و هیچ‌گونه آسیبی به آن نرسد.

طالبان در حالی بر حفظ آثار باستانی تاکید می‌کند که این گروه در دور اول رژیم خود مجسمه‌های بزرگ بودای بامیان را با انفجار بمب تخریب کردند.

اخیراً مسئولان شرکت چینایی که قرارداد استخراج معدن مس عینک لوگر را گرفته در دیدار با ملا برادر گفته بود که کار استخراج مس عینک پس از انتقال کامل آثار باستانی آغاز خواهد شد.

طالبان در دور اول رژیم خود در ماه مارچ ۲۰۰۱، پس از ورود به بامیان، مجسمه‌های بودا را با انفجار بمب تخریب کردند. این گروه پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، افراد طالبان در اطراف رواق‌های خالی بودا به گونه غیرقانونی و علی‌رغم هشدار سازمان فرهنگی یونسکو، حفاری را آغاز کردند.

شماری از مقامامات ارشد طالبان شامل وزرای صنعت و تجارت، معادن و پترولیم، اقتصاد و وزیر مخابرات طالبان روز جمعه به ولایت لوگر رفتند و از ساحات معدن مس عینک بازدید کردند.

معدن مس عینک لوگر بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان و دومین معدن بزرگ مس در سطح جهان است. شرکت پیمان کار چینی امتیاز استخراج این معدن را برای ۳۰ سال در اختیار دارد.

طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، به دلیل شرایط دشوار اقتصادی به معادن افغانستان از جمله استخراج سریع معدن مس عینک چشم دوخته است. در جریان بیش از یک سال گذشته طالبان بارها از آغاز کار عملی این معدن خبر داده است. اما به نظر می‌رسد چین به این زودی تمایل ندارد کار استخراج این معدن را آغاز کند.

ساحه باستانی مس عینک بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قدمت دارد. باستان‌شناسان صومعه‌های بودایی، استوپه‌ها، قلعه‌ها، ساختمان‌های اداری و خانه‌هایی در این ساحه را کشف کرده‌اند. همچنین صدها مجسمه، سرامیک، سکه و نسخه خطی نیز در ساحه مذکور کشف شده است.

اوو مین،‌ معاون اجرایی شرکت ام‌سی‌سی، شرکت چینایی که قراداد استخراج معدن مس عینک را گرفته،‌ اخیرا در دیدار با ملا برادر گفت که کار عملی این پروژه پس از انتقال کامل آثار باستانی شروع خواهد شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *