لانگ وار جورنال، یک رسانه امریکایی در گزارشی نوشته که تعدادی از اعضای شبکه القاعده به عنوان مدیران کلیدی در اداره طالبان کار می‌کنند.

در این جورنال از معاون اداره استخبارات طالبان، مدیر آموزشی وزارت دفاع، والی کاپیسا و نورستان به عنوان افراد القاعده در اداره طالبان یاد شده است.

گفته می‌شود که طالبان از اوایل سال ۲۰۱۰ نیز شروع به ادغام اعضای گروه‌های تروریستی خارجی در حکومت و ارتش تحت حاکمیت خود کرد.

این جورنال با استناد به گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل نوشته است که روابط بین طالبان و القاعده نزدیک باقی مانده است، طوری که القاعده به عنوان حامی طالبان، افغانستان را یک “پناهگاه” امن برای خود می‌داند.

در همین حال این جورنال ادعا می‌کند که تحقیقات مستمر مجله لانگ وار اف‌دی‌دی نشان می‌دهد که ۰۱۳پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در آگست ۲۰۲۱، روابط بین طالبان و القاعده تقویت شده است.

این جورنال به نقل از گزارش اخیر سازمان ملل، افرادی همچون احسان الله بریال، والی کاپیسا، حافظ محمد آقا حکیم، والی نورستان، و تاج میر جواد، معاون اداره استخبارات طالبان را به عنوان افرادی وابسته به القاعده یاد کرده است.

ارتش ایالات متحده امریکا در سال 2013، از احسان الله بریال، والی فعلی کاپیسا به عنوان “رهبر طالبان وابسته به القاعده” یاد کرده که به منظور اجرای حملات خود به طور متواتر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نیروی قدرس، پول نقد دریافت می کرد.

مرکز اطلاعات زمینی ملی و ارتش امریکا در همان زمان ادعا کرد که بریال به عنوان “فرمانده زون شمالی پروان، کاپیسا و پنجشیر” حملات خود را در این ولایات انجام داد‌ه بود.

به همین ترتیب ارتش امریکا، حافظ محمد آقا حکیم، والی فعلی نورستان، را به عنوان یکی از همکاران کلیدی ملاعبدالقیوم ذاکر، زندانی سابق گوانتانامو، معرفی کرده انست. ملا عبدالقیوم، متحد القاعده و یکی از رهبران دوگانه القاعده_طالبان است که به عنوان معاون وزیر دفاع و فرمانده نظامی طالبان با جبهه مقاومت ملی در پنجشیر می جنگید.

در همین حال والی فعلی نورستان، حافظ محمد آقا حکیم، یکی از رهبران کلیدی لشکر بدری 313 بود که در تشکیل این لشکر کمک کرد.

تاج میر جواد یکی دیگر از اعضای دوگانه القاعده_طالبان و یکی از رهبران شبکه حمله بر کابل، معاون فعلی ریاست عمومی استخبارات طالبان است که توسط ارتش امریکا به عنوان یکی از رهبران شبکه حقانی نیز شناسایی شد.

علاوه بر افراد فوق، به نقل از سازمان ملل متحد سایر اعضای القاعده نیز در ساختارهای امنیتی و اداری طالبان نقش دارند.

همکاری طالبان با القاعده شامل موارد دیگری همچون پرداخت های رفاهی ماهانه، اعطای تذکره های افغانی و پاسپورت است که از طرف وزارت کشور تحت کنترل سراج الدین حقانی صادر می شود.

در ادامه گزارش این جورنال آمده است که بسیاری از رهبران شبکه حقانی از جمله سراج الدین حقانی به عنوان یکی از رهبران دوگانه در القاعده و طالبان اند که روابط پیچیده و طولانی مدت با القاعده دارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *