دفتر توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) گفته است که برق وارداتی تنها ۴۰ درصد تقاضای شهروندان افغانستان را تامین می‌کند و با فرارسیدن فصل سرما در این کشور تقاضا نیز به اوج خود می‌رسد.

دفتر توسعه سازمان ملل متحد روز جمعه، ۶ دلو با نشر گزارشی نوشته است که در زمستان عرضه برق کاهش می‌یابد و سکتور برق افغانستان با چالش‌های عمده‌ای مانند دسترسی محدود به انرژی مواجه می‌باشد.

به گفته این نهاد، این چالش‌ها تأثیرات منفی بر ارایه خدمات ضروری مانند امکانات بهداشتی، آموزشی، کمک‌های بشردوستانه، توسعه و بهبود اقتصادی دارد.

این نهاد تصریح کرده است که برق شفاخانه‌های ولایتی روزانه پنج تا شش ساعت خاموش می‌شود و این موضوع برخی از روزها به‌خصوص در فصل زمستان تا ۱۲ ساعت به طول می‌انجامد که استفاده از جنراتورهای بزرگ پرهزینه و مضر از نظر ‌محیط زیستی را ضروری می‌کند.

در گزارش آمده است: «تولید برق داخلی افغانستان برای تامین نیازهای انرژی آن ناکافی است؛ زیرا این کشور بیشتر به سوخت‌های فسیلی و جنراتورها متکی است که ناکارآمد و ناپایدار هستند. در نتیجه، این کشور به شدت به برق وارداتی از کشورهای همسایه مانند آسیای میانه و ایران وابسته است که بیش از ۷۵ درصد برق آن را تامین می‌کند.»

طبق گزارش، دفتر توسعه سازمان ملل متحد افزوده که برای مقابله با چالش انرژی در افغانستان، اجرای پروژه تولید برق خورشیدی را آغاز کرده است.

این دفتر اضافه کرده است که سیستم‌های برق خورشیدی منبع تغذیه بی‌وقفه انرژی را تضمین می‌کنند و ارایه خدمات بهتر در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی و آموزش را امکان‌پذیر می‌کنند.

این در حالی است که با فرارسیدن فصل سرما شهروندان کشور همواره از پرچاوی بیش از حد برق شکایت دارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *