لیو دپنگ، نماینده سازمان صحی جهان برای افغانستان گفته که سیاست‌های محدود‌کننده طالبان موانع جدی را در زمینه ارایه خدمات صحی به مردم به‌ویژه برای زنان در کشور ایجاد کرده است.

دیده‌بان سیاست سلامت شنبه‌شب، ۷ دلو در بیانیه‌ای گفته که دپنگ این موضوع را در نشستی که به‌هدف پرداختن به نابرابری‌های جهانی در سلامت مادر، نوزاد و کودک برگزار شده، بیان کرده است.

وی افزوده است: «آشفته‌گی سیاسی، فروپاشی اقتصادی، و سیاست‌های محدودکننده طالبان موانعی را برای خدمات ضروری مراقبت‌های صحی به‌ویژه برای زنان افغانستانی ایجاد کرده است.»

این مقام سازمان صحی جهان هشدار داده است که زنده‌گی میلیون‌ها زن و کودک در افغانستان با خطر روبه‌رو است.

دپنگ تاکید کرده است: «ما نمی‌توانیم در برابر چنین بحران انسانی ناظر منفعل بمانیم.»

با این حال، تدروس آدهانوم گبریسوس، رییس سازمان صحی جان نیز روز جمعه، ۶ دلو در این نشست گفته که کشورهای با درآمد کم و متوسط با نرخ بالای مرگ‌ومیر مادران روبه‌رو است.

گبریسوس خاطرنشان کرده است: «پیشرفت متوقف شده است و هنوز هم هر دو دقیقه یک زن می‌میرد.»

گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان بخش صحی در کشور با چالش‌ها جدی از جمله کمبود کادرهای صحی و پرسنل روبه‌رو شده است.

وضع محدودیت‌های این گروه علیه کارمندان زن در نهاده‌های مددرسان سبب شده است تا آنان نتوانند به‌گونه اساسی برای مردم به‌ویژه در بخش صحت کمک‌رسانی کنند.

این در حالی است که چند روز پیش نیز سازمان صحی جهان با نشر گزارشی گفته بود که افغانستان همچنان با یک بحران انسانی پایدار دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به گفته این نهاد، شهروندان افغانستانی یک سیستم صحی بی‌ثبات را تحمل می‌کنند و با گرسنه‌گی شدید غذایی نیز روبه‌رو هستند.

بربنیاد این گزارش، در سال ۲۰۲۴، دست‌کم ۹.۵ میلیون تن در بیش از ۲۰ هزار روستا در افغانستان با دسترسی‌ کم یا بدون دسترسی به ابتدایی‌ترین خدمات صحی و درمانی باقی مانده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *