با گذشت ۲۲ سال از حمله تروریستی شبکه القاعده بر ایالات متحده، طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شده اند و نگرانی‌هایی از حضور و فعالیت گروه‌های تندرو چون القاعده در افغانستان زیر سلطهٔ طالبان وجود دارد.

کارشناسان در این مورد دیدگاه‌های متفاوتی دارند. سید جواد سجادی، استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آینده قابل پیش‌بینی نیست، به صدای امریکا گفت که آنچه مسلم است گروه‌های دهشت‌افگن تکثیر و گسترش یافته و زمینۀ مانور آنها بیشتر شده است.

سجادی گفت: “درست است که القاعده تضعیف و نیمه‌جان شده و رهبران آن کشته شده، اما این به معنای کاهش تروریزم و فعالیت‌های تروریستی نیست.”

سخی بیراملی، عضو انستیتوت تحقیقاتی باختر در آلمان، معتقد است که امکان تهدیدی مشابه به حملۀ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ هنوز هم وجود دارد.

او گفت که در شرایط کنونی گروه‌های به شدت تندرو و تروریستی در افغانستان فعالیت دارند و این احتمال که تهدیدی متوجه جهان باشد، وجود دارد.

بیراملی افزود: “ایالات متحده امریکا باید متوجه فعالیت‌های گروه‌های تندرو در افغانستان و منطقه باشد. در حال حاضر افغانستان به لانه‌ای تبدیل شده که امکان دارد هر لحظه از آنجا هر چیزی اتفاق بیفتد.”

او افغانستان را به “بم ساعتی” تشبیه کرد که هر لحظه امکان انفجار آن می‌رود. به باور بیراملی، وقتی افغانستان امن نباشد، منطقه امن نیست و زمانی که منطقه امن نباشد، جهان نیز از امنیت برخوردار نخواهد بود.

او تاکید کرد: “جهان نیاز دارد که به افغانستان توجه کند و اگر این توجه صورت نگیرد، یک بار دیگر می‌تواند افغانستان و گروه‌های تروریستی که در آنجا حضور دارند، دردسر کلانی را به دنیا ایجاد بکنند.”

ویس ناصری، تحلیلگر سیاسی، در گفتگو با صدای امریکا، وضعیت کنونی را بدتر از ۲۲ سال قبل خواند و گفت که حضور “القاعده، داعش، جیش محمد، سپاه صحابه، انصارالله و ده‌ها گروه تروریستی دیگر” در افغانستان جهان را یک بار دیگر مورد تهدید قرار داده است.

او گفت: “گروه‌های تروریستی نسبت به ۲۲ سال قبل بسیار قوی‌تر و منسجم‌تر فعالیت می‌کنند و تمام کشورهای منطقه و جهان را تهدید می‌کنند”.

به باور ناصری خروج شتابزده و ناسنجیده ایالات متحده و ناتو سبب به وجود آمدن شرایط کنونی و تقویت گروه‌های تروریستی در افغانستان شده است.

اما طارق فرهادی، کارشناس سیاسی، دید دیگری دارد و معتقد است که در حال حاضر از ناحیه گروه‌های هراس‌افگن موجود در افغانستان هیچ تهدیدی متوجه جهان نیست.

فرهادی گفت: “در ۲۰ سال گذشته روی مساله امنیت [در جهان بسیار زیاد کار شده و سازمان‌های تروریستی جهانی، مثلاً القاعده و اینها، حالا ضعیف شده اند.”

در حملات یازدهم سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی ۱۹ تن از عناصر القاعده که بیشتر شان اتباع عربستان سعودی بودند، چهار طیاره مسافربری را ربودند و دو طیاره را به برج‌های دوگانهٔ مرکز جهانی تجارت در شهر نیویارک، طیاره سومی را به ساختمان پنتاگون، مقر وزارت دفاع امریکا تصادم داده و طیاره چهارمی پس از درگیری مسافران و خدمه با مهاجمان در مزرعه‌ای در شهر شانکسویل، ایالت پنسلوانیا سقوط کرد.

در مجموع، حملات تروریستی آن روز ۲۹۷۷ کشته بر جا گذاشت

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *