سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری و بیست‌و‌هشتمین دور انتخابات پارلمانی ترکیه فردا (یک‌شنبه، ۲۴ ثور) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رأی‌گیری از ساعت ۸:۰۰ صبح (به وقت محلی) در سراسر ترکیه آغاز و تا ساعت ۵:۰۰ عصر ادامه خواهد یافت.

در سراسر کشور بیش از ۱۹۱ هزار صندوق رأی گذاشته خواهند شد و قرار است که ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ واجد شرایط رأی دهند. چهار میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ نفر برای اولین‌بار در انتخابات رأی می‌دهند.

برای سه میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از واجدان شرایط در خارج از ترکیه، صندوق‌های رأی در ۷۳ کشور و ۱۵۶ نمایندگی خارجی در نظر گرفته شده بود. روند رأی‌گیری در نمایندگی‌های خارج از کشور به‌تاریخ نهم می پایان یافت.

در انتخابات فردا، رجب طیب اردوغان، نامزد ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچداراوغلو، کاندید ائتلاف «ملت» و سینان اوغان، به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت. محرم اینجه از حزب مملکت کناره‌گیری کرده است.

همچنین ۲۴ حزب و ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب کرسی در پارلمان ترکیه در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

نتایج اولیه‌ی انتخابات فردا در ترکیه قرار است در اواخر شامگاه آن روز و نتیجه‌ی قطعی در روز دوشنبه اعلام شود.

دو رقیب پیشتاز

در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور کنونی و کمال قلیچداراوغلو دو رقیب پیشتاز هستند.

قلیچداراوغلو در نظرسنجی‌ها پنج درصد از اردوغان پیشی گرفته است، ولی اعتقاد بر این است که اردوغان نیز با توجه به حمایت طبقه‌ی کارگران مذهبی آناتولی هنوز امکان پیروزی دارد.

اردوغان

اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه است و ۲۰ سال است که در ترکیه قدرت را بدست دارد. او از کرسی شهرداری استانبول به رأس قدرت در ترکیه رسید.

اردوغان از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۴ میلادی نخست‌وزیر بود و دو دور رییس‌جمهور بوده است.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۱.۷۹ درصد آرا و در انتخابات ۲۰۱۸ میلادی ۵۲.۵۹ درصد آرا را بدست آورد.

اروغان در سال ۲۰۱۷ با استفاده از رفراندوم، نظام پارلمانی ترکیه را به نظام ریاستی تغییر و اختیارات رییس‌جمهور را در لغو مصوبات پارلمان افزایش داد.

رییس‌جمهور ۶۹ ساله‌ی ترکیه در سال ۲۰۱۶ با یک کودتای نافرجام نیز مواجه شد؛ اما حکومتش پایدار ماند.

به‌گفته‌ی کارشناسان، مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر و تمایلات اقتدارگرایانه‌ی اردوغان باعث شده تا محبوبیت او کاهش یابد. زمین‌لرزه‌ی مرگ‌بار اخیر نیز یکی از چالش‌های جدی دوران حکومت او بود.

قلیچداراوغلو

قلیچداراوغلو رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه است. او اقتصاددان و سیاست‌مدار کهنه‌کار است و به‌دلیل شباهت چهره‌اش با گاندی، به‌نام «گاندی ترکیه» نیز شناخته می‌شود.

قلیچداراوغلو رهبری حزب جمهوری‌خواه خلق که مؤسس‌اش کمال آتاتورک بود، بر عهده دارد.

او در انتخابات فردا از آدرس ائتلاف احزاب جمهوری‌خواه خلق، نیک، دموکراسی و پیشرفت، آینده و سعادت با اردوغان رقابت می‌کند.

قلیچداراوغلو وعده‌ی بازگشت به دموکراسی پارلمانی و شکوفایی اقتصادی در ترکیه را داده است.

او هفته‌ی گذشته در یک گردهمایی گفت: «من می‌دانم که مردم برای تأمین زندگی خود تلاش می‌کنند. من از هزینه‌های زندگی و ناامیدی جوانان اطلاع دارم… زمان تغییر فرا رسیده است. روحیه و درک جدید لازم است.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *