شورای روابط خارجی می‌گوید امریکا می‌تواند از شرکای قدیمی‌اش مثل جبهه مقاومت ملی و دیگر شبکه‌های ضد طالبان استفاده کند.

به گفته این نهاد تحقیقاتی، امریکا به مخالفان طالبان نیاز دارد تا از آنها اطلاعات ارزشمندی در مورد رهبران تروریست‌ها و اردوگاه‌های آموزشی‌شان به دست آورد.

شورای روابط خارجی (CFR) یک اتاق فکر امریکایی است که پژوهش‌هایی را با تمرکز بر حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل ایالات متحده منتشر می‌کند.

این سازمان غیرانتفاعی در سال ۱۹۲۱ میلادی تأسیس شد. دفتر این مرکز پژوهشی در نیویارک موقعیت دارد

سازمان پژوهشی شورای روابط خارجی به طور ویژه از احمد مسعود، امرالله صالح، علی نظری و بسم‌الله محمدی نام برده و گفته ایالات متحده می‌تواند از شبکه‌های این افراد برای تکمیل اطلاعات استخباراتی‌اش استفاده کند.

این سازمان گفته علاوه بر این افراد، در میان برخی از قبایل پشتون مانند بارکزی‌ها و پوپلزی‌ها، مخالفت عمیقی با طالبان وجود دارد و واحدهای اطلاعاتی و نظامی ایالات متحده می‌توانند از آنها استفاده کنند.

به گفته این سازمان ارتش ایالات متحده و سیا سابقه طولانی همکاری با نیروهای محلی افغانستان از جمله هزاره‌ها، تاجیک‌ها، اوزبیک‌ها و برخی از شبه‌نظامیان پشتون برای جمع‌آوری اطلاعات و انجام عملیات‌های ضد تروریستی دارد.

در طول دهه ۹۰ میلادی سیا بودجه و تجهیزات مخفیانه‌ای به گروه‌های ضد طالبان مانند شورای نظار به رهبری احمدشاه مسعود، فرمانده ضد طالبان ارائه می‌کرد.

شورای ارتباطات خارجی همچنین به دولت ایالات متحده توصیه کرده است که یک کمپاین قوی ضد تروریسم را با استفاده از قوای هوایی‌اش به راه اندازد.

“این کمپاین به ایالات متحده کمک خواهد کرد تا به چالش‌هایی که در زمینه جمع‌آوری اطلاعات و سازماندهی عملیات‌های موثر علیه تروریسم روبه رو است، رسیدگی کند.”

شورای روابط خارجی همچنین به ایالات متحده پیشنهاد داده است که مذاکراتش را با کشورهای منطقه مانند قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، اوزبیکستان و احتمالاً هند برای استقرار هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین برای انجام اطلاعات، نظارت و شناسایی بر فراز خاک افغانستان آغاز کند.

این سازمان پژوهشی معتقد است که ایالات متحده باید توانایی‌هایش را برای حضور در فضای هوایی افغانستان تقویت کند زیرا به باور پژوهشگران این مرکز تحقیقی، طالبان متحد قابل اعتمادی در زمینه مبارزه با تروریسم نیستند.

در مقاله منتشر شده در ویب‌سایت این سازمان آمده است که طالبان با گروه‌های تروریستی متعدد در افغانستان، از جمله القاعده که دشمنان ایالات متحده هستند، روابط نزدیک دارد.

در حالی که طالبان در ماه‌های گذشته برخی از عملیات‌ها را علیه داعش خراسان انجام داده است، رهبران این گروه هرگز علاقه چندانی به مقابله با سایر گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان نشان نداده‌اند.

در نتیجه، اگر امریکا گمان می‌کند که برای مبارزه با تروریسم می‌تواند به سوی طالبان به عنوان متحد خود ببیند و به طالبان کمک کند، ممکن است دچار اشتباه شود. زیرا کمک به دولتی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند، مشکل تروریسم را بدتر خواهد کرد.

 

احتمالا رهبران القاعده در افغانستان هستند

شورای ارتباطات خارجی می‌گوید افغانستان اکنون بدل به پناهگاه امنی برای شبکه القاعده شده است.

به گفته این سازمان پژوهشی در کنار ایمن الظواهری،‌ رهبر القاعده احتمالاَ رهبران دیگر این شبکه مثل سیف‌العدل و امین محمدالحق صام خان نیز در افغانستان حضور داشته باشند.

در حالی که در اوایل سال ۲۰۲۱ سازمان‌های اطلاعاتی امریکا تخمین می‌زدند که القاعده ضعیف‌ترین گروه در افغانستان بوده است، اکنون این شبکه حضور پررنگی در افغانستان دارد و حدود ۴۰۰ عضو آن در افغانستان به سر می‌برد.

به گفته این نهاد، بیشتر اعضای القاعده از بنگلادیش، هند، میانمار و پاکستان در حال انتقال به افغانستان هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *