رییس پیشین اطلاعات و فرهنگ بامیان و مردم محلی به شکبه تی‌آر‌تی ورلد گفته‌اند که قاچاقچیان با همکاری طالبان در ساحه بودای باستانی در این ولایت در حال انجام حفاری‌اند.

به گزارش این شبکه، والی طالبان برای یافتن گنج، اطراف خرابه‌ها را بسته و به کارگران دستور حفاری داده است.

بر اساس این گزارش، حفاری‌ در زیر بقایای دو بودای بامیان انجام می‌شود که در دوره اول حکومت طالبان در سال ۲۰۰۱ به‌دست این گروه ویران شدند.

اسحاق موحدی رییس پیشین اداره فرهنگ افغانستان در بامیان می‌گوید چند هفته پیش تماسی از یک باشنده دریافت کرد که می‌گفت حفاری‌های غیرمجاز در بخش‌هایی از دره بامیان جریان دارد.

در ماه جنوری ملا عبدالله سرحدی، والی طالبان در بامیان به رسانه آلمانی دویچه وله تایید کرد که حفاری‌هایی در این منطقه صورت گرفته است. اولین مورد حفاری در ۲۸ جنوری انجام شده بود.

مردم محلی می‌گویند شایعه‌ای که باعث شد والی بامیان دستورحفاری‌ را بدهد، احتمال دفن یک شاهزاده خانم با تمام جواهراتش در این محل بود.

به گزارش تی‌آر‌تی ورلد، ملا سرحدی باوجود مخالفت وزارت فرهنگ طالبان در کابل، به حفاری ادامه داد.

آقای سرحدی بعدا در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی محلی هرگونه حفاری را تکذیب کرد.

رییس پیشین اطلاعات و فرهنگ بامیان به این شبکه گفته که گروهی از افراد که به گمان او قاچاقچیان بین‌المللی هستند، مشغول حفاری و غارت بودند که بیشتر آن در روزهای اولیه تسلط طالبان اتفاق افتاد.

بر اساس این گزارش آثار ارزشمند واقع در نزدیکی صلصال بودا و همچنین در کنار مرکز فرهنگ بامیان مورد حفاری قرار گرفته است.

همچنین گفته شده است که ارزش سر یک بودا یکصد هزار دالر تخمین زده می شود و سکه‌هایی که تصور می شود بیش از هزار سال قدمت داشته باشند از جمله اقلام سرقت شده هستند.

آقای موحدی گفته مردمی که منطقه را حفاری می کنند به زبان های محلی افغانستان (یعنی پشتو و دری) صحبت نمی کنند.

غلام رضا از باشندگان محل با تایید ادعای آقای موحدی گفت افرادی که شاهد کاوش‌ها بودند گفتند که این گروه به اردو، یکی از زبان های ملی پاکستان صحبت می‌کردند.

مولوی سیف الرحمن محمدی، ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در بامیان به تی‌آرتی گفت که حفاری متوقف شده است و آنها با جدیت از تمام مکان‌های باستان شناسی محافظت می‌کنند.

با این حال، غلام رضا به این شبکه که حفاری هنوز در نزدیکی محل ادامه دارد. به گفته غلامرضا، چندین غار زیر نظر طالبان در نزدیکی محل باز شده‌اند.

او گفت: «قاچاقچیان بین المللی تنها با کمک طالبان می‌توانند به این سایت ها دسترسی پیدا کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *