یک روز پس از نشر گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر در مورد بازداشت فراقانونی و شکنجۀ غیرنظامیان توسط طالبان در پنجشیر، جبهۀ مقاومت ملی افغانستان از آن استقبال کرد، اما طالبان این گزارش را رد کرده و بی‌اساس خوانده اند.

دیدبان حقوق بشر دیروز گفت که جنگ در ولایت پنجشیر از اواسط ماه می با حملات جبهه مقاومت بر طالبان تشدید شد و طالبان نیز هزاران نیرو را به این ولایت فرستاده و در پی بازداشت مردم محل به اتهام ارتباط با جبهه مقاومت در این ولایت هستند.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهۀ مخالف طالبان، روز شنبه ۱۱ جون (۲۱ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گزارش دیدبان حقوق بشر را بسیار “خوب” تلقی کرد، اما گفت که فاجعه در پنجشیر بسیار بزرگ است و ضرورت به بررسی همه جانبۀ بین‌المللی دارد.

در اعلامیه آمده است: جبهۀ مقاومت ملی افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد مصرانه تقاضا می‌کند تا بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان، کوچ دادن اجباری مردم در خوست و اندراب بغلان و سربریدن اسیران جنگی و افراد ملکی در پنجشیر و اندراب را که گروه طالبان برخلاف همۀ موازین انسانی، اسلامی و ارزش‌های حقوق بشری انجام می‌دهد، به گونۀ بسیار جدی بررسی نماید.”

پاتریشیا گوسمن، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر، در این گزارش گفت که نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر در واکنش به جنگ جبهه مقاومت ملی علیه این گروه، به سرعت به ضرب و شتم غیرنظامیان متوسل شده اند.

گوسمن گفته است: “ناکامی طولانی مدت طالبان در مجازات کسانی که در صفوف خود مسوول سوء استفاده‌های جدی استند، غیرنظامیان بیشتری را در معرض خطر قرار می‌دهد.”

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر،‌مقام‌های محلی طالبان در پنجشیر بازداشت‌های فراقانونی و شکنجۀ غیرنظامیان را در این ولایت انجام داده اند،‌اما گفته اند که این موضوع “هیچ حقیقت” ندارد.

ابوبکر صدیق، سخنگوی والی طالبان برای پنجشیر ، به صدای امریکا گفت: “ادعای که از طرف دیدبان حقوق بشر و هر نهاد دیگر که در مورد شکنجه غیرنظامیان از سوی نیروهای امارت اسلامی صورت گرفته، دور از حقیقت است و نیرهای امارت اسلامی در پنجشیر دست به چنین کار نزده اند.”

در این حال، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، ضمن تایید گزارش دیدبان حقوق بشر گفته است که توقیف و شکنجۀ غیرنظامیان توسط طالبان در پنجشیر جریان دارد.

آقای بنت در تویتر گفته است که یافته‌های سازمان دیدبان حقوق بشر با تحقیقات وی مطابقت زیاد دارد. او تاکید کرده که همۀ گروه‌ها مکلف اند تا از غیرنظامیان در این کشور محافظت کنند و از گروه طالبان خواسته است که در این مورد پاسخگو باشد.

این در حالی است که اخیراً، گزاشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد به کابل و برخی ولایات افغانستان سفر کرد و افزون بر مقام‌های طالبان با اقشار مختلف جامعه دیدار و گفتگو کرد. همزمان با پایان سفر آقای بنت از افغانستان، برخی گزارش‌ها به نشر رسید که طالبان مانع رفتن این مقام ملل متحد به ولایت پنجشیر شده اند.

در این حال، برخی از منابع از تشدید جنگ میان نیروهای جبهۀ مقاومت و طالبان در درۀ کرامان ولسوالی دره، منطقه پشغور و چمال وردۀ ولسوالی‌های خنج و رخۀ این ولایت خبر داده اند.

یک باشندۀ ولسوالی درۀ ولایت پنجشیر که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که پس از درگیری افراد طالبان با نیروهای جبهۀ مقاومت در قسمت‌های بلندی کوه‌ها، ده‌ها تن از افراد این گروه وارد درۀ کرامان شده و شماری از باشندگان این دره را بازداشت کرده اند.

او افزود که طالبان شماری از بزرگان این درۀ را بازداشت و حتا لت و کوب کرده اند.

این باشندۀ محل همچنین گفت که افراد طالبان در درۀ کرامان در مکاتب، مساجد و خانه‌های مردم جابجا شده و به اذیت و آزار مردم می‌پردازند. مقام‌های محلی طالبان در ولایت پنجشیر از ابراز نظر در مورد این درگیری‌ها خودداری کرده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *