شماری از دانشگاه‌های دولتی افغانستان امروز چهارشنبه دوم فبروری / سیزدهم دلو برای نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ با حضور زنان بازگشایی شدند.

به این ترتیب برخی از دانشجویان دختر توانستند در کلاس‌های درس شرکت کنند که به گفته وزارت تحصیلات عالی طالبان به صورت تک جنسیتی برگزار می‌شوند.

پیشتر دانشگاه‌های خصوصی از ماه سپتمبر ۲۰۲۱ با حضور دانشجویان دختر البته با جدایی پسران و دختران در کلاس‌ها بازگشایی شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانشجویان افغان حداقل در سه ولایت لغمان، ننگرهار و هلمند توانستند روز چهارشنبه به مؤسسات آموزشی عالی دولتی بازگردند.

البته به گفته یکی از کارمندان دانشگاه لغمان، کلاس‌های دانشگاه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ فقط مختص زنان است و کلاس برای مردان از ساعت ۱۳ تا ۱۶ برگزار می‌شود.

بر اساس برخی گزارش‌های خبری تنها شش زن که با برقع صورت‌های خود را پوشانده بودند و توسط شبه نظامیان طالبان محافظت می‌شدند در ساعات اولیه بازگشایی دانشگاه وارد کلاس درس شدند.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه بازگشایی دانشگاه‌ها را در افغانستان موضوعی مهم برای این کشور ارزیابی کرده بود. پیش از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست در افغانستان، زنان و مردان افغان با هم تحصیل می‌کردند.

بازگشایی دانشگاه‌های دولتی در افغانستان پس از گفتگوهای طالبان با دیپلمات‌های غربی در پایان ماه جنوری در ناروی انجام شده است. ناروی  نخستین کشور اروپایی است که پذیرای هیات طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان بوده است.

کشورهای غربی آزادسازی میلیاردها دلار کمک بین‌المللی به افغانستان را که از زمان تصرف کابل توسط طالبان مسدود شده است، به رعایت حقوق بشر به ویژه برای زنان مشروط کرده‌اند.

 

اگرچه گروه طالبان مدعی است که نسبت به گذشته تغییر کرده‌ است اما دولت تحت امر این گروه به محض تسلط دوباره بر کابل، محدودیت‌های زیادی برای زنان ایجاد کرد.

البته مقام‌های طالبان می‌گویند که مخالفتی با رفتن زنان و دختران به مؤسسات آموزشی ندارند اما آنها باید بر اساس دستورالعمل این گروه از جمله داشتن «حجاب کامل اسلامی» و «جدا بودن دختران و پسران در کلاس‌ها» عمل کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *