بر اساس یافته‌های یک سروی تازه انجام شده، ۹۴ در صد شهروندان افغانستان وضعیت زندگی‌شان را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی می کنند که رنج تلقی می شود.

این نظر سنجی که توسط گالوپ (Gallup) انجام شده، نشان می دهد رنجی که افغان‌ها در حال حاضر متحمل می‌شوند، نه تنها یک رکورد بالا برای این کشور است، بلکه بالاترین رکوردی است که گالوپ برای هر کشوری دیگر از سال ۲۰۰۵ به این سو شاهد آن بوده است.

بر اساس نتایج این نظر سنجی، رنج که شهروندان افغانستان با آن مواجه اند، شامل زنان و مردان می‌شود، اما زنان اندکی بیشتر از مردان در رنج به سر می‌برند.

یافته‌های این سروی نشان می‌دهد از جمله افرادیکه در این نظر سنجی اشتراک کرده اند، ‌۹۶ درصد زنان و ۹۲ درصد مردان وضعیت زندگی‌شان را به گونه‌ای ارزیابی کرده‌اند که نشان دهنده‌ی رنج است. این نخستین بار است که زنان بیشتر از مردان در رده‌ی رنج قرار گرفته‌اند.

 

عوامل رنج افغان‌ها

بر اساس یافته‌های این نظرسنجی، از هر چهار افغان، سه نفر آنها، ۷۵ درصد، قادر به تهیه غذای مورد نیاز خانواده‌های خود نیستند.

این سطح ناتوانی مشابه به وضعیت سال ۲۰۱۹ است، اما تفاوت میان زنان و مردان وجود دارد. در سال گذشته،‌ ۸۲ زنان و ۶۹ درصد مردان برای تهیه غذا با مشکل مواجه بودند.

بر بنیاد یافته‌های این نظرسنجی، از میان هر ۱۰ افغان،‌ تقریبا شش نفر آن، ۵۸ درصد، قادر نیستند تا سرپناه مناسبی برای خانواده‌شان فراهم کنند. این وضعیت مشابه به سال ۲۰۰۸ میلادی است. اما بیشتر زنان، ۶۲ درصد، نسبت به مردان، ۵۵ درصد، برای تامین سرپناه مناسب برای خانواده‌شان تلاش کردند.

یافته این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مردم شاهد بد رفتاری با زنان بوده اند.

علاوه بر آن، پس از تسلط مجدد طالبان در افغانستان، درصد افغان‌هایی که گفته‌اند با زنان در کشورشان با احترام و وقار رفتار می‌شود، به ۳۱ درصد کاهش یافته است.

اما تفاوت دیدگاه میان زنان و مردان در این مورد وجود دارد. ففط ۲۶ درصد زنان و ۳۷ در صد مردان احساس می‌کنند که خانم‌ها در افغانستان مورد احترام و وقار قرار می‌گیرند. در سال‌های گذشته،‌ زنان کمتر از مردان این احساس را داشتند، اما سال ۲۰۲۱ متفاوت بود.

برای نخستین بار در تاریخ سروی گالوپ در افغانستان، اکثریت مردان در افغانستان،‌ ۶۰ درصد، احساس می‌کنند که با زنان با احترام و کرامت رفتار نمی شود. قبل بر این،‌ اکثر مردان احساس می کردند که با زنان برخورد محترمانه صورت می‌گیرد.

یافته‌های این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که اکثر شهروندان افغانستان خواهان ترک کشورش‌شان هستند.

 

افزایش تمایل به ترک کشور

برای نخستین بار،‌ اکثر افغان‌ها،‌ ۵۳ درصد، اشتراک کنندگان این سروی، گفته‌اند اگر بتوانند، کشور‌شان را برای همیشه ترک خواهند کرد. کسانیکه خواهان ترک کشور هستند، می‌خواهند به ترکیه بروند.

آلمان، کانادا و ایالات متحده به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

اکثریت مردان،‌ ۵۶ درصد، و نیمی از جمعیت زنان، ۵۰ درصد، گفته‌اند که می‌خواهند برای همیشه افغانستان را ترک کنند.

 

افزایش مخالفت با ایالات متحده پس از خروج امریکا

یافته‌های نظرسنجی گالوپ همچنین نشان می‌دهد که پس از خروج کامل قوای ایالات متحده از افغانستان، مخالفت با دولت امریکا در این کشور افزایش یافته است. بر اساس نظرسنجی که در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته بود، ۱۴ درصد با رهبری ایالات متحده موافق و ۱۷ درصد مخالف بودند. اما حال مخالفت با دولت ایالات متحده حال به ۸۴ درصد افزایش یافته است.

بر بنیاد نظرسنجی گالوپ، افغان‌ها حال ایالات متحده و روسیه را با یک دید می بینند، فقط ۱۳ درصد آن‌ها را تایید می‌کنند. حدود ۷۶ درصد افغان‌ها با رهبری روسیه نیز مخالفت نشان داده‌اند.

یافته‌های این نظر سنجی نشان می‌دهد که شهروندان افغانستان به دولت‌های آلمان و چین نسبتا نظر مثبت دارند، اما شماری اندک آنان رهبری کشور‌های خارجی را تایید می‌کنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *