براساس گزارش وزارت دفاع امریکا (پنتاگون)، این کشور به ارزش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی را که به دولت افغانستان سپرده بود، پس از خروج در این کشور جا گذاشته است.

شبکه سی‌ان‌ان که این گزارش را مشاهده کرده، نوشته است که این تجهیزات اکنون در افغانستان در کنترل «دشمن» ایالات متحده یعنی طالبان قرار دارد.

در این گزارش که در اختیار کنگره نیز قرار گرفته، آمده است که وزارت دفاع هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان برای «بازیابی یا انهدام» تجهیزات ندارد.

براساس این گزارش، ایالات متحده از سال ۲۰۰۵ تا آگست ۲۰۲۱ در مجموع ۱۸.۶ میلیارد دالر تجهیزات به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان (ANDSF) داده است. از این مجموع، تجهیزات به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دالر پس از تکمیل خروج ایالات متحده در ۳۰ آگست ۲۰۲۱ در افغانستان باقی مانده است.

در گزارش وزارت دفاع امریکا آمده است که این تجهیزات شامل هواپیما، مهمات هوا به زمین، وسایل نقلیه نظامی، سلاح و تجهیزات ارتباطی است.

طبق این گزارش، بسیاری از تجهیزات باقی‌مانده در افغانستان به تعمیر و نگهداری تخصصی نیاز دارند که قراردادی‌های وزارت دفاع امریکا قبلا در قالب دانش فنی و پشتی‌بانی به نیروهای افغان ارائه می‌کردند.

 

انتقال تجهیزات به اوکراین

این گزارش همچنین می‌گوید که پنج چرخبال Mi-17 که در افغانستان بودند، در سال ۲۰۲۲ به‌طور رسمی به اوکراین سپرده شده‌اند، اگرچه قبل از خروج ایالات متحده از افغانستان، این تعداد چرخبال برای تعمیر و نگهداری به اوکراین منتقل شده بودند.

در این گزارش آمده است که این پنج چرخبال در اوکراین در حال تعمیرات اساسی بودند که دولت افغانستان سقوط کرد و از آن زمان در آنجا باقی مانده است.

طبق این گزارش، ایالات متحده تجهیزاتی که قبلاً برای افغانستان تهیه کرده بود، از جمله حدود ۳۷ هزار گلوله هویتزر ۱۲۲ میلی متری را هم به اوکراین داده است.

 

تجهیزات باقی‌مانده

در گزارش پنتاگون آمده است که امریکا به ارزش ۹۲۳.۳ میلیون دالر هواپیما در افغانستان جا گذاشته است.

این کشور قبل از پایان خروج، ۷۸ فروند هواپیما را برای دولت افغانستان در میدان بین‌المللی حامد کرزی در کابل باقی گذاشت. گفته شده که این هواپیماها قبل از خروج ارتش امریکا غیرقابل استفاده شده بودند.

در پایان خروج نظامی ایالات متحده، مجموعا ۹ هزار و ۵۲۴ مهمات هوا به زمین به ارزش ۶.۵۴ میلیون دالر در افغانستان باقی مانده است.

همچنین در این گزارش آمده است که بیش از ۴۰ هزار از مجموع ۹۶ هزار موتر نظامی که ایالات متحده به نیروهای افغانستان داده بود، در زمان خروج ایالات متحده از افغانستان، از جمله ۱۲ هزار هاموی نظامی، در افغانستان باقی مانده‌اند. طبق گزارش، وضعیت عملیاتی موترهای باقی‌مانده در افغانستان نامعلوم است.

به همین ترتیب، بیش از ۳۰۰ هزار سلاح از مجموع ۴۲۷ هزار و ۳۰۰ سلاحی که ایالات متحده به نیروهای افغانستان داده بود در زمان خروج نظامی ایالات متحده در افغانستان باقی مانده‌اند.

همچنین تقریباً تمام تجهیزات ارتباطی که ایالات متحده به نیروهای افغانستان داده بود، با خروج آن کشور در افغانستان جا مانده است.

در گزارش پنتاگون آمده است: «تقریباً تمام تجهیزات دید در شب، نظارت، تجهیزات بیومتریک و موقعیت‌یاب در مجموع نزدیک به ۴۲ هزار قطعه تجهیزات تخصصی در [افغانستان] باقی مانده است.»

همچنین تمام تجهیزات خنثاسازی مواد منفجره و ماین پاکی از جمله ۱۷۵۰۰ قطعه کشف مواد منفجره، اقدامات متقابل الکترونیکی، خنثاسازی و تجهیزات حفاظت فردی نیز در افغانستان باقی مانده است.

گزارش وزارت دفاع امریکا در مورد تجهیزات باقی‌مانده‌ی آن کشور در افغانستان درحالی منتشر می‌شود که چندی پیش دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا ادعا کرده بود که به ارزش حدود ۸۰ میلیارد دالر تجهیزات نظامی در افغانستان جا مانده است.

ترمپ همچنین گفته بود که ممکن است امریکا یک بار دیگر در آینده برای بازپس‌گیری این تجهیزات به افغانستان برگردد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *