دیدبان حقوق بشر در گزارشی نوشته است که شماری از مکاتب هنوز هم به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز است؛ اما این مکاتب تهدید شده‌‌اند که در صورت امتناع دانش‌آموزان از «قوانین سخت‌گیرانه»‌ی حجاب، بسته خواهند شد.

در گزارش دیدبان حقوق بشر که روز گذشته (چهارشنبه، ۷ ثور) منتشر شده، آمده است که طالبان پس از تصرف افغانستان در ماه آگست ۲۰۲۱، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کردند.

به نقل از گزارش، سال گذشته فشار جامعه منجر به بازگشایی مکاتب در ۹ ولایت شد؛ اما بسیاری از این مکاتب پس از وعده‌شکنی طالبان مبنی بر بازگشایی تمام مکاتب در ماه مارچ، بسته شدند.

دیدبان حقوق بشر نوشته است که اما ولایت بلخ در شمال افغانستان استثنا است. به‌گفته‌ی این نهاد، مکاتب متوسطه دخترانه در بلخ پس از به قدرت رسیدن طالبان باز مانده است.

این نهاد در عین حال افزوده است که مکاتب باز در بلخ و جاهای دیگر تهدید شده‌اند که در صورت امتناع از پیروی از قوانین سخت‌گیرانه‌ی لباس، بسته خواهند شد.

به‌گفته‌ی دیدبان حقوق بشر، طالبان در بلخ یک مکتب را برای چند روز پس از کشف صورت برخی از دانش‌آموزان تعطیل کردند.

یکی از مسئولان یک مکتب هم پیام صوتی یک مقام طالبان را به اشتراک گذاشته که در آن از مدیر مکتب خواسته شده تا یک معلم را به‌خاطر لباس‌اش اخراج کند. گفته شده این مکتب معلمی برای امر به معروف و نهی از منکر دارد.

یکی از معلمان در مورد حجاب اجباری گفته است که الزامات حجاب روز به روز سخت تر می‌شود. این آموزگار افزوده است که طالبان جاسوسانی برای ثبت و گزارش دارند که به‌گفته‌ی او، اگر دانش‌آموزان یا معلمان قوانین سخت‌گیرانه‌ی حجاب خود را رعایت نکنند، بدون هیچ بحثی اخراج می‌شوند.

او عکسی از مجلس مکتب را به اشتراک گذاشته است که دانش‌آموزان و معلمان همگی یونیفورمی می‌پوشیدند که فقط چشمانشان نمایان می‌شوند.

یکی از دانش‌آموزان مکتبی گفته است: «ما مجاز به بستن کمربند نیستیم. آستین‌های ما باید بزرگ باشد تا آرنج و شکل بازوهایمان را پنهان کند. اما بعد توبیخ شدیم چون وقتی روی تخته می‌نویسیم آستین هایمان عقب می‌افتند و بازوهایمان نمایان می‌شود.»

او گفته است که سرانجام به آنها گفته شد که آستین‌های گشاد بپوشند اما آنها را به مچ سنجاق کنند.

این دانش‌آموز افزوده‌ است: «همه دختران مکتب من بر این باورند که مقامات طالبان می‌خواهند آنقدر بر ما سخت‌گیری کنند که ما خودمان از تحصیل صرف نظر کنیم.»

این دانش‌آموز اما اضافه کرده است که او و هم‌صنفانش همچنان مصمم به درس خواندن هستند: «تصمیم این است که اجازه ندهیم آنها (طالبان) برنده این مسابقه شوند.»

قرار بود مکتب‌های دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی، در سوم حمل سال جاری خورشیدی در سراسر کشور بازگشایی شوند؛ اما وزارت معارف طالبان در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه‌ی دخترانه تا امر ثانی هم‌چنان بسته می‌مانند.

در آن زمان در اطلاعیه‌ی وزارت معارف طالبان آمده بود که هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی لباس مکتب‌ها طراحی شوند، آنگاه براساس حکم رهبری طالبان، مکتب‌های دخترانه باز خواهند شد.

تصمیمی بستنِ مکتب‌های دخترانه، واکنش‌های گسترده‌ی جهانی را در پی داشته‌ است. حکومت طالبان در حال حاضر تحت فشار است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *