عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر طالبان به موید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان، گفته است که طالبان به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که “از خاک افغانستان برضد همسایه‌ها و سایر کشورها استفاده کند و خواهان عمل باالمثل در این خصوص” است. مشاور امنیت ملی پاکستان نیز گفته است که پاکستان به حمایت‌های خود ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه پاکستان نیز در دومین روز سفر مشاور امنیت ملی این کشور به کابل بیانیه‌‌ای مطبوعاتی نشر کرد که در آن آمده است پاکستان “پیشنهاد ارایه کمک‌های آموزشی و ارتقای ظرفیت به افغانستان در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت، آموزش، بانکداری، گمرک، راه آهن و هوانوردی و سایر امور” ارائه ‌کرده است. پیش‌تر، پیشنهاد عمران خان نخست وزیر پاکستان برای فرستادن نیروی متخصص و آموزش دیده از پاکستان به افغانستان واکنش‌هایی در میان افغان‌ها برانگیخت.

بر اساس این بیانیه هر دو جانب توافق کردند که “مکانیسم هماهنگی ملی برای افزایش تسهیلات در نقاط عبور مرزی ایجاد کنند.”

همچنین موافقت شده است که “دادوستد متقابل” میان دو کشور را “فورا” آغاز کنند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان همچنین هر دو جانب بر تعهد خود برای تکمیل زودتر سه پروژه مهم انتقال انرژِی از آسیای میانه به جنوب آسیا از جمله “کاسا۱۰۰۰ “، “تاپی” و خط آهن تاکید کردند.

خبرگزاری دولتی باختر از دیدار آقای یوسف با معاون نخست وزیر طالبان در روز شنبه (۹ دلو/بهمن) که در ارگ انجام شد گزارشی نشر کرده است.

آقای حنفی خواستار گسترش مناسبات تجارتی و حمل و نقل با پاکستان شد. او از تاجران و سرمایه‌گذاران پاکستانی دعوت کرد که در بخش‌های انرژی، معادن و کشاورزی در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

 

سفر مشاور امنیت ملی پاکستان در زمانی به کابل انجام می‌شود که این کشور نگران افزایش فعالیت جنگجویان “تحریک طالبان” پاکستانی در مناطق همجوار در افغانستان است؛ و طالبان نیز نگران تحرکات و حملات گروه دولت اسلامی داعش-شاخه خراسان است که بنا به گزارش‌هایی از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند.

آقای یوسف نیز گفته است که صلح و ثبات بدون تعمیق روابط اقتصادی به میان نمی‌آید و برای ما گسترش روابط تجارتی و ترانزیتی مهم است.

در این جلسه همچنین در مورد فراهم شدن سهولت‌های بیش‌تر برای تاجران، بیماران که برای درمان به کشور پاکستان می‌روند و مسافران افغان در دروازه‌های تورخم و سپین بولدک، نیز بحث و تبادل نظر کردند.

پیش‌تر نیز رسانه‌های پاکستانی و خبرگزاری دولتی باختر تحت کنترل طالبان گزارش داده بودند که مسائل مرزی پیش آمده میان دو کشور نیز در سفر مشاور امنیت ملی پاکستان به کابل با طالبان بررسی خواهد شد.

دو کشور خواهان حل مسایل از کانال‌های دیپلماتیک شده بودند.

 

پاکستان یکی از حامیان اصلی طالبان بوده و عمران خان نخست وزیر پاکستان در چندین نوبت خواستار حمایت جامعه جهانی از طالبان، آزاد شدن پول‌های منجمد شده و کمک کشورهای جهان به افغانستان شده است. لازم بذکر است که در زمان حکومت پیشین دولت هند، بسیار بیشتر به سیاست‌های افغانستان نزدیک بود و جای پاکستان را مناسبات سیاسی گرفته بود.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *