منابع محلی گفته اند که افراد طالبان در پشت سر و پیش روی تندیس‌های بودای بامیان مصروف کندن‌کاری اند و مردم از رفت و آمد به این دو ساحه منع شده اند. طالبان به چه هدفی در این ساحات تاریخی کندن‌کاری می‌کنند؟

باشندگان محل و یک منبع حکومتی در بامیان  گفتند که افراد طالبان هم در عقب و هم در دامنه تندیس‌های بودای بامیان که در سال ۲۰۰۱ انفجار داده بودند، مصروف کندن‌کاری و حفریات اند.

یک کارمند ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان که به دلایل امنیتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود،  گفت که نیروهای طالبان در حدود ۱۵ الی ۲۰ متر ساحه پشت بودای ۵۳ متری بودا را حفر نموده اند.

یک باشنده محل به شرط ذکر نشدن نام‌اش گفت: «کندن‌کاری از سوی طالبان در پشت سر بودا جریان دارد و همچنان رفت و آمد در ساحه بودا ممنوع می‌باشد و برای کسی اجازه نمی‌دهند.»

این حفریات دقیقاً در ناحیه‌ای صورت می‌گیرد که باستان شناسان گفته اند ممکن است یک معبد بودایی در این ناحیه در زیر خاک وجود داشته باشد.

این کارمند ریاست اطلاعات و فرهنگ گفت: «کندن‌کاری در پای بودای کلان از سوی افراد پاکستانی جریان دارد که نه پشتو می‌فهمند‌، نه فارسی و امکان دارد که رواق خالی بودای ۵۳ متری را دوباره انفجار دهند. رفت و آمد کاملاً ممنوع می‌باشد.»

باشندگان محل نیز تائید می‌کنند که کندن‌کاری در ناحیه پشت سر تندیس‌های بودا صورت گرفته و همچنان از ۱۰ روز به این طرف رفت و آمد به ساحه تاریخی در پای بودای صلصال از سوی طالبان ممنوع شده است.

تندیس‌های ۵۳ متری صلصال و ۳۵ متری شهمامه در ۱۱ مارچ سال ۲۰۰۱ میلادی توسط طالبان انفجار داده شدند و تقاضاهای مکرر بین‌المللی نتوانست مانع این کار طالبان شود.

بعد از پخش گزارشات کندن کاری طالبان در اطراف بودای بامیان، کارزاری در فضای مجازی توسط مردم راه اندازی شده که در آن از مقامات بین المللی و سران کشورهای دیگر خواسته اند تا از طالبان بخواهند دست از تخریب بودای بامیان بردارند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *