وزیر خارجه روسیه گفته دولت فراگیر در افغانستان باید هرچه زودتر تشکیل شود. سرگی لاوروف گفت تاجیک‌ها، هزاره‌ها و ازبک‌های کنونی در دولت همه طالبان هستند. به گفته او، حامد کرزی و عبدالله عبدالله علاقمند به گفتگو با طالبان هستند و روسیه طالبان را تشویق می‌کند که با آنان گفتگو کند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز در یک بیانیه ویدیویی گفت طالبان برای تشکیل دولتی فراگیر تعهد دادند و این دولت فراگیر باید از گروه‌های مختلف قومی و مذهبی و همچنین نمایندگان تمام احزاب سیاسی افغانستان باشد.

او تاکید کرد که چنین دولتی باید سریعا تشکیل شود و روسیه هم قویا از آن حمایت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه گفت «خواسته‌ها و پیشنهادات ما به کابل منتقل و با تفاهم پذیرفته شدند.»

آقای لاوروف درباره به رسمیت شناختن طالبان هم گفت «برای چنین اقدامی، ما معتقدیم که آن‌ها [طالبان] باید به تلاش‌های خود برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و همچنین مبارزه با گروه‌های تروریستی که متاسفانه همچنان در افغانستان حضور دارند ادامه دهند.»

وزیر خارجه روسیه در حالی از ادامه حضور گروه‌های تروریستی ابراز تاسف کرده که حملات داعش در افغانستان افزایش یافته است.

 

فرمت مسکو و همکاری با آمریکا

سرگی لاوروف همچنین خبر داد که روسیه به همکاری با کشورها در قالب فرمت مسکو در مورد افغانستان ادامه می‌دهد.

او گفت در اکتبر سال ۲۰۲۱، در نشست فرمت مسکو، کشورها توافق کردند همکاری و تعامل پیرامون مسائل افغانستان ادامه داشته باشد. در این نشست که در مسکو برگزار شده بود، نمایندگان کشورهای چین، ایران، هند و پاکستان حضور داشتند. نماینده آمریکا هم هرچند به این نشست دعوت شده بود اما حضور نیافت.

با این حال وزیر خارجه روسیه در بیانیه امروز خود افزود که مسکو آماده همکاری با واشنگتن در مورد بحران افغانستان است.

او با اشاره به ترویکای گسترش یافته که در آن آمریکا، روسیه، چین و پاکستان عضویت دارند گفت این فرمت را برای کار و همکاری بیشتر با آمریکا «نمی‌بندیم.»

به گفته وزیر خارجه روسیه، تمرکز برای همکاری با کسانی که می‌توانند به حل مشکلات افغانستان کمک کنند، اساساً مهم است.

لاوروف در عین حال گفت که ایالات متحده باید مسئولیت مالی خود را برای حل مشکلات افغانستان، از جمله آزادسازی دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان درک کند.

 

چشم انداز همکاری اقتصادی روسیه با طالبان

وزیر خارجه روسیه می‌گوید مسکو زمینه‌های امیدوارکننده‌ای را برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با افغانستان می‌بیند.

آقای لاوروف توضیح داد «با توجه به پتانسیل بالای ترانزیتی افغانستان، ما زمینه‌های امیدوارکننده‌ای را برای توسعه همکاری‌ها و تماس‌های مستقیم بین ادارات تجاری، در درجه اول، زراعت، انرژی و ترانسپورت می‌بینیم.»

به گفته وی، جزئیات همکاری‌های دوجانبه در ۲۴ مارچ سال جاری (۴ حمل ۱۴۰۱) در سفر ضمیر کابلوف به افغانستان بحث شده است.

در این سفر نمایندگان ادارات اقتصادی، تجاری و ترانسپورت روسیه آقای کابلوف را همراهی کردند و با طالبان گفتگوهایی داشتند که جزئیات آن رسانه‌ای نشد.

سرگی لاوروف حالا می‌گوید شرایط خوبی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین روسیه و افغانستان ایجاد شده است.

او اضافه کرد «ما تمام حمایت‌های ممکن را از جانب وزارت خارجه روسیه انجام می‌دهیم.»

وزارت خارجه روسیه چندی پیش رسما اولین دیپلومات طالبان را برای کار در سفارت افغانستان در مسکو پذیرفت، اقدامی که منجر به برکناری سید طیب جواد، سفیر دولت پیشین افغانستان در مسکو شد.

 

اجماع منطقه‌ای در مورد افغانستان

آقای لاوروف افزود روسیه پس از نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان در چین، برای شکل‌گیری اجماع منطقه‌ای در مورد افغانستان کار می‌کند.

او توضیحات بیشتری در این مورد این اجماع نداد و فقط گفت «ما در منطقه اطراف افغانستان از نزدیک با شرکا و همفکران خود همکاری می‌کنیم.»

به گفته وی، روسیه و متحدانش خواست مشترکی دارند و آن یک “افغانستان باثبات” و عاری از تهدید تروریسم و قاچاق مواد مخدر است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *