هیات وزارت خارجه هند پس از سفر دو روزه به کابل به مقام‌های بلندپایه این کشور گفته که امنیت در افغانستان بهتر شده اما بخش صحت و آموزش در حال فروپاشی است.

بعد از روی کار آمدن طالبان در آگست سال گذشته، نخستین هیات هندی سه روز پیش به کابل رفت و با مقام‌های ارشد این گروه دیدار کرد.

هیات هندی دو روز و یک شب را تحت تدابیر شدید امنیتی طالبان در کابل سپری کرده است. این هیات همچنین از ساختمان سفارت هند دیدن کرده و گفته که محل آرام و مصون بوده است.

رسانه‌های هندی می‌گویند هند با فرستادن یک دیپلومات زن در میان هیات نشان داد که در افغانستان از حقوق زنان حمایت می‌کند و طالبان نیز به حضور این زن اعتراضی نکرده و مانع دیدار‌ها نشدند.

به نوشته این رسانه‌ها برخورد طالبان با این هیات بدان معناست که این گروه خواهان تعامل با جهان است.

به گفته دیپلمات‌های هندی که از کابل دیدار کرده‌اند، یکی از تغییرات کلیدی و ملموس در کابل بهبود وضعیت امنیتی بود و آنها این احساس را پیدا کرده‌اند در مقایسه با گذشته، امنیت بهتری تامین کرد‌ه‌اند.

بیشتر حملات و ناامنی‌ها در سال‌های گذشته،‌ نتیجه حملات گروه طالبان بود که اکنون با رفتن امریکا و فرار اشرف غنی، بر افغانستان حاکم شده‌اند.

وضعیت بد صحت و آموزش

ارزیابی این هیات هندی نشان می‌دهد که طالبان با وجود برقراری نسبی امنیت در کابل، در بخش‌های مهم دیگر از جمله حکومتداری، صحت و آموزش کاری از پیش نبرده‌اند.

این دیپلومات‌ها در جریان سفر دو روزه به کابل که در روزهای دوم و سوم جون انجام شد، از چهار پروژه‌ای که دهلی در ساخت آن نقش داشتته دیدن کرده و دریافته‌اند که بخش صحی و آموزش در افغانستان به شدت نیاز به کمک دارد.

این هیات از جمله به شفاخانه ایندرا گاندی در کابل رفته که به کمک هند در دهه ۱۹۷۰ راه‌اندازی شد. مشاهدات هیات هندی نشان می دهد که بزرگترین شفاخانه اطفال در افغانستان داروهای مورد نیاز و تجهیزات پزشکی کلیدی را ندارد و بیشتر کادر پزشکی آن افغانستان را ترک کرده‌اند.

دیپلومات‌های هند همچنین به لیسیه حبیبیه و مرکز برق چمتله رفته‌اند که با همکاری مالی هند باز سازی شده‌ بود.

لیسه حبیبیه مکتبی است که شماری از چهره‌های شناخته افغانستان از جمله حامد کرزی و اشرف غنی، رئیسان جمهور پیشین در آن درس خوانده‌اند.

هیات هند در گزارش خود به حکومت، به جلوگیری طالبان از درس خواندن دختران بالاتر از صنف شش هم اشاره کرده است.

تیم هندی از گفتگوهای خود با رهبران کلیدی طالبان به این برداشت رسیده که این گروه “آماده تعامل” با جهان و خواهان جلب کمک‌های بین‌المللی برای بهبود زیرساخت‌های افغانستان است.

با این حال، این هیات گفته که طالبان با چالش‌هایی در زمینه حکومت‌داری و ظرفیت مواجه است، زیرا بسیاری از شهروندان واجد شرایط و آموزش دیده افغانستان را ترک کرده‌اند.

منابع به اندین اکسپرس گفته‌اند که این هیات پس از بازگشت از کابل، برداشت‌های دست اول خود از وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان را با مقام‌های سیاسی و استراتیژیک هند شریک کرده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *