وزارت انرژی و آب حکومت سرپرست طالبان به تذکر مقام‌های ایرانی درباره‌ی آب رود هلمند واکنش نشان داده و گفته است که آب این رودخانه‌، به‌دلیل «مشکلات فنی» به ایران نرسیده و عمدی نیست.

این وزارت امروز (سه‌شنبه، ۳ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت طالبان به معاهده‌ای که میان افغانستان و ایران در مورد آب هلمند (هیرمند) در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، منعقد شده، متعهد است.

در این اعلامیه آمده است: «اگر هنوز حق [حق‌آبه]‌ به ایران نرسیده است به‌دلیل مشکلات فنی بوده و عمدی نخواهد بود.» وزارت انرژی و آّب طالبان گفته است که کار روی حل این مشکل آغاز شده است.

این وزارت همچنین گفته است که تا هنوز کشاورزان خود افغانستان آب کافی دریافت نکرده‌اند.

به تازگی علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران گفته است که به‌رغم وعده‌ی مقام‌های طالبان برای رهاسازی آب رود هلمند تاکنون «هیچ اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است». او افزوده است که تهران به طالبان تذکر داده است که هرچه زودتر آب رود هلمند آزاد شود.

چندی پیش ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که طالبان آب بند کمال خان در ولایت نیمروز را رها کرده‌اند. منابع در آن هنگام گفته بودند که آب به طرف ایران رها شده است؛ وزارت انرژی و آب طالبان با رد این موضوع گفته بود که آب بند کمال خان برای ضرورت کشاورزان نیمروز رها شده است.

ایران ادعا دارد که تاکنون دولت‌های افغانستان حق‌آب آن کشور را براساس معاعده‌ای که میان موسی شفیق و امیر عباس هویدا، نخست‌وزیران پیشین افغانستان و ایران امضا شده، تامین نکرده است. اما برخی‌ از کارشناس می‌گویند، ایران طی سال‌های اخیر چند برابر حق‌آب خود از روند هیرمند استفاده است. از دید ایران بند کمال خان یکی از موانع سد راه تطبیق معاهده هیرمند است. بعضی ار کارشناسان افغان در دولت پیشین افغانستان نیز احداث چاه نیمه های مصنوعی در سیستان ایران را دلیل خشک شدن تالاب هامون اعلام کرده و گفته بودند ایران بیش از مقدار مورد توافق در معاهده آب دریافت می کند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *