به دنبال انتقادهای گسترده داخلی و خارجی از جستجوی خانه‌ها توسط طالبان، سراج‌الدین حقانی از نیروهای این گروه خواست در بازرسی خانه‌ها از آزار و اذیت مردم خودداری کنند.

پیشتر شماری از دیپلمات‌های آلمان و بریتانیا با نگرانی از این اقدام طالبان خواهان پایان فوری بازرسی خانه‌ها شدند.

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله طالبان روز شنبه در مراسم فراغت دانشجویان اکادمی پولیس در کابل خطاب به نیروهای طالبان گفت که بر اساس آنچه فرمان عفو عمومی رهبر این گروه خوانده شده، آنها باید با مردم به صورت حرفه‌ای و مسلکی رفتار کنند.

سراج‌الدین حقانی بر خلاف اظهارات اخیرش که گفته بود عفو عمومی طالبان شرعی است نه سیاسی، در مراسم روز شنبه از افغان‌هایی که پس از تسلط این گروه از افغانستان خارج شده‌اند خواست که به افغانستان برگردند. او در تاکید کرد که براساس عفو عمومی طالبان، هیچ تهدیدی علیه آنها وجود ندارد.

این درحالی است که نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری گزارش داد‌ه‌اند که طالبان پس از اعلام عفو عمومی ده‌ها تن از مخالفان خود، اعضای پیشین ارتش و پولیس دولت افغانستان را کشته‌ یا سربه‌نیست کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، منابع خبری می‌گویند سید باقر محسنی، تحلیلگر مسایل سیاسی و منتقد طالبان عصر روز جمعه در کابل ناپدید شده است. براساس گزارش‌ها، طالبان آقای محسنی را به دلیل انتقادهای تند او علیه این گروه، بازداشت کرده‌اند.

روز جمعه، برخی منابع محلی از غرب کابل به افغانستان اینترنشنال گفتند که پای تلاشی طالبان به این بخش از پایتخت رسیده و افراد طالبان در جریان بارزسی خانه‌ها، دو موتر شخصی باشندگان این منطقه را با خود برده‌اند.

مقام‌های طالبان گفته‌اند “عملیات پاکسازی” با هدف یافتن سلاح‌های غیرقانونی در کابل و شماری از ولایت‌های همجوار پایتخت ادامه دارد.

بازرسی خانه به خانه طالبان در مواردی با خشونت همراه بوده و شیوه رفتار آن‌ها با مردم با انتقاد تند شهروندان افغانستان، دیپلمات‌های خارجی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر رو برو شده است.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *