بازرسان پولیس پاکستان روز شنبه، ۵ مارچ گفته‌اند که انتحارکننده و شبکه طراح انفجار مرگ‌بار روز جمعه در مسجد شیعیان در بازار قصه‌خوانی پیشاور را شناسایی کرده‌اند. در این حمله ۶۳ تن از جمله هشت شهروند افغانستان کشته شده و نزدیک به ۲۰۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

پولیس پاکستان گفته است که حمله‌کننده انتحاری یک شهروند افغانستان بوده که خانواده‌ای او ۱۰ سال پیش ساکن پاکستان شده بود. به نقل از گزارش نیویورک تایمز، مقامات هم‌چنان گفته‌اند که این انتحارکننده در افغانستان آموزش دیده بود.

شاخه خراسان گروه داعش مسوولیت این حمله مرگ‌بار را بر عهده گرفته است. داعش نیز مدعی شده است که این حمله توسط یک انتحارکننده «افغان» اجرا شده است. فرد انتحار کننده «جلیب الکابلی» معرفی شده است.

مقام‌های امنیتی پاکستان به گزارش نیویورک تایمز، گفته است که این نام مستعار است و مهاجم و خانواده‌اش را شناسایی کرده‌اند. این مقامات گفته‌اند که تا ۴۸ ساعت آینده شبکه را افشا خواهند کرد و به همین علت جزییات بیش‌تر به خاطر آن‌چه «حساسیت عملیاتی» گفته شده، داده نشده است.

مقام‌هایی که نخواسته‌اند، نام‌شان افشا شوند، گفته است که عامل انتحاری شهروند افغانستان بوده و ۱۰ سال پیش در پاکستان ساکن شده است. به گفته مقام‌ها، خانواده عامل انتحاری به پولیس از ناپدیدشدن پسرشان و نیز پیوستن او به داعش اطلاع داده بود.

بازرسان گفته‌اند که عامل انتحاری در افغانستان آموزش دیده بود و به نظر می‌رسد که به تاز‌گی وارد پاکستان شده بود.

یک مقام ارشد پولیس پاکستان گفته است که در تحقیقات مربوط پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و ساعت‌ها فیلم مدار بسته تلویزیونی و شواهد طبی برای شناسایی شبکه مهاجم بررسی شده است.

تحلیل شده است که حمله انتحاری و خونین روز جمعه چالش جدی و جدیدی را برای سازمان‌های مجری قانون در پاکستان ایجاد می‌کند که در مقابله با طالبان پاکستانی قرار دارند. همین طور در این اواخر جدایی‌طلبان بلوچ نیز حملاتی را به مواضع نیروهای پاکستان به اجرا‌ گذاشته‌اند

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *