شماری از هنرمندان محلی در ولایت کاپیسا با ابراز نگرانی از وضع محدودیت‌ها از سوی مسوولان محلی این ولایت می‌گویند که پس از سقوط نظام جمهوریت، مشکلات اقتصادی و نگرانی‌های امنیتی آنان چند برابر شده است. آنان می‌گویند که زندگی هنری‌شان با بیم و خطر همراه شده است. هنرمندان محلی کاپیسا از مسوولان می‌خواهند تا دوباره به آنان اجازه فعالیت بدهند. در همین حال، مسوولان در ریاست امر به معروف و نهی از منکر ولایت کاپیسا می‌گویند که نواختن موسیقی از نظر شریعت حرام و از دید آنان جرم است.

غلام‌ فاروق، یک تن از هنرمندان محلی ولایت کاپیسا است. وی پانزده سال می‌شود که «رباب» می‌نوازد و رباب بخشی از زند‌گی‌اش شده است. غلام فاروق می‌گوید زمانی را به یاد می‌آورد که آزادانه رباب می‌نواخت و مرهمی به دل‌های ناخوش هم‌وطنانش بود. این هنرمند محلی، پس از سقوط نظام جمهوریت و از بیم بستن و کشته شدن، به کشور ایران فرار کرد تا در امان باشد؛ اما به گفته خودش خاک و رباب افغانستان او را واداشت تا دوباره به کشور برگردد. وی نگران از بین رفتن هنر در افغانستان است. غلام فاروق گفت که فاتحه هنر و هنرمندی در افغانستان خوانده شده است و به آنان گفته شده است که شغل‌شان را تغییر دهند.

وی افزود: «ما هنرمندان به جز همین کار دیگر شغلی نداریم و نصف عمر ما هم در همین بخش سپری شده است. از هنر نان می‌خوریم؛ اما فعلاً در بی‌سرنوشتی قرار داریم. در بخش‌های دیگر هم کار نیست که انجام بدهیم، اگر بیل زدن هم پیدا شود در برابر پول، بیل می‌زنم. حتی پس از سقوط نظام جمهوریت به ایران سفر کردم؛ اما به دلیل عشق و علاقه‌ای که به مسلک خود داشتم دوباره به وطن برگشتم. این‌جا در حال حاضر موسیقی جرم پنداشته می‌شود و فعلاً این وضعیت خیلی ما را نگران ساخته؛ ما تا چه وقت در بی‌سرنوشتی به سر ببریم.»

غلام فاروق، با توجه به وضعیت کنونی، آینده فرزندانش را نیز در هاله‌ای از ابهام می‌بیند. وی تصریح کرد، پیش از سقوط جمهوریت علاقه داشت که فرزندانش نیز هنرمند شوند؛ اما با توجه به وضعیت پیش‌آمده اقتصادی در کشور، غلام فاروق ناگزیر شده است تا سه فرزند قد‌ونیم‌قدش را در مدارس دینی بفرستد تا در آینده صاحب کار و وظیفه شوند و لقمه نانی به خانه بیاورند.

آمار مشخص از تعداد هنرمندان محلی در کاپیسا وجود ندارد؛ اما پس از سقوط جمهوریت برخی از هنرمندان به بیرون از کشور فرار کرده و یا هم از دید ساختار کنونی پنهان شده‌اند. پیش از این نیروهای محلی در برخی ولایت‌ها ابزار موسیقی هنرمندان را شکستانده و به آنان هشدار داده بودند که دیگر موسیقی ننوازند. گوش دادن به موسیقی و نواختن آن در حال حاضر جرم اعلام شده است. در تازه‌تر‌ین مورد، روز پنج‌شنبه، ۱۲ حوت، نظامیان به کاروان موترهای عروسی در ولسوالی شیگل ولایت کنر تیراندازی کردند و در نتیجه، برادر داماد جان باخت و یک تن دیگر زخمی شد.

در آخرین مورد ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نیروهای طالبان دو نفر را به اتهام نواختن موسیقی، بازداشت کرده و با بستن ساز آلات موسیقی‌شان به گردن شان، آن‌ها را بر روی شهر می گردانند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *