نهادهای حامی ژورنالیستان بار دیگر از افزایش لت و کوب و بازداشت خبرنگاران توسط طالبان در کابل و برخی ولایات دیگر ابراز نگرانی کرده و گفته اند که خشونت‌ها علیه این قشر جامعه افزایش یافته است.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان روز دوشنبه ۱۸ اپریل (۲۹ حمل) در اعلامیه‌ای گفت که در تازه‌ترین مورد، طالبان محب‌ جلیلی، مجری پیشین برنامه‌های سیاسی آریانانیوز را در کابل بازداشت و مورد لت و کوب قرار داده اند.

این اتحادیه به نقل از مسوولان این تلویزیون گفته است که ادامۀ بازداشت‌های خبرنگاران سبب نگرانی آنان شده است. طالبان پیش از این نیز دو خبرنگار تلویزیون آریانانیوز را بازداشت و پس از چند روز دوباره رها کرده بودند.

در اعلامیه آمده است: “بازداشت، لت‌و‌کوب و چک‌کردن تلیفن همراه خبرنگاران بدون هیچ دلیل حقوقی مردود بوده و اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان ضمن ابراز نگرانی از امارت اسلامی می‌خواهد که در سایه قوانین مربوط رسانه‌های افغانستان یک آدرس مشخص را شکل دهد تا به هر نوع اتهام علیه خبرنگاران مطابق قانون از یک آدرس مشخص رسیدگی صورت گیرد.”

نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز از ادامۀ بازداشت و خشونت علیه خبرنگاران افغان ابراز نگرانی کرده و گفته است که توقیف و لت و کوب خبرنگاران توسط طالبان در چند روز اخیر، سیر صعودی داشته است.

این نهاد ناوقت روز یکشنبه گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، چهار خبرنگار در افغانستان مورد خشونت و بدرفتاری قرار گرفته اند. نی از طالبان به ویژه وزارت داخلۀ این گروه خواسته که قضایای خشونت در برابر خبرنگاران را به گونۀ جدی پیگیری و به آنان رسیدگی کند.

در این حال، انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که دو روز پیش، جمشید احمد احمدی، مدیر مسوول تلویزیون رسا در شهر کابل مورد حملۀ افراد مسلح قرار گرفته و زخمی شده است.

این انجمن افزوده است که مقام‌های وزارت داخلۀ حکومت طالبان تعهد کرده اند که عاملان این رویداد را بازداشت و به پنجۀ قانون خواهند سپرد.

 

توقف فعالیت رسانه‌ها

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان با ابراز نگرانی می‌گوید که در دو روز گذشته، فعالیت دو دستگاه رادیویی در ولایت‌های فاریاب و پکتیا متوقف شده است.

به گفتۀ این انجمن رادیو میمنه پس از ده سال و رادیو صدای پکتیا پس از ۱۷ سال فعالیت، از نشرات باز ماند اند و مسوولان این رسانه‌ها دروازه‌های آنان را بسته کردند.

مسوولان این رادیو‌ها، مشکلات اقتصادی و فشارها بر رسانه‌ها از سوی طالبان را یکی از عوامل اصلی توقف فعالیت این رادیو‌ها عنوان کرده اند. این نهاد حامی خبرنگاران و رسانه‌ای افغانستان گفته است: “انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان به عنوان یک نهاد معتبر صنفی مدافع حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها، بابت توقف نشرات رسانه‌های محلی یکی پس از دیگر شدیداً نگران است.”

مسوولان رادیو میمنه و صدای پکتیا گفته اند که با توقف فعالیت‌های این رادیوها، ده‌ها کارمندان این رسانه‌ها بیکار شده اند.

این در حالی است که بر بنیاد آخرین گزارش انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان و مرکز خبرنگاران افغانستان از زمان مسلط شدن طالبان بر این کشور، تا کنون فعالیت بیش از ۵۷۸ رسانۀ تصویری، صوتی، چاپی و انترنتی متوقف شده است.

مشکلات مالی و اقتصادی یکی از عوامل مسدود شدن این رسانه‌ها عنوان شده و در این گزارش آمده است که ۳۰ درصد دیگر رسانه‌ها نیز در آستانۀ بسته‌شدن قرار دارند.

این نهادها همچنین گفته اند که در این مدت، صدها خبرنگار به شمول زنان و مردان افغانستان را ترک کرده و شمار زیادی مجبور به ترک وظایف شان شده اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *