شماری از نهادهای فرانسوی به کمپاین بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان پیوستند و از فرانسوی‌ها خواستند از دولت‌های اروپایی بخواهند تا با اعمال فشار بر طالبان، برای حق آموزش و کار زنان افغانستان دادخواهی کنند.

اتحادیه کارگران فرانسه و چند گروه فمینیستی به این کمپاین پیوسته‌اند.

انجمن کودکان افغانستان و گره اضطراری کمک به افغان‌ها نیز از سازمان‌دهندگان این کمپاین بوده‌اند.

رییس انجمن کودکان افغانستان به افغانستان اینترنشنال گفت که “ما می‌خواهیم تا این کمپین را بین‌المللی کنیم. ما از تمام شهروندان کشورهای جهان خواستیم از کشورهای اروپایی تا امریکا، و کانادا به این کمپین بپیوندند و برای حق دسترسی به آموزش دختران افغان دادخواهی کنند.”

برخی نمایندگان پارلمان فرانسه، سیاست‌مداران، فعالان حقوق زن فرانسوی، دانشجویان و مهاجرین افغانستانی مقیم فرانسه نیز به فراخوان این نهادها پیوسته‌اند.

شبنم سلحشوری، یکی از کسانی که در این کمپین حضور داشته می‌گوید: “نمی‌توانیم بگذاریم که دختران ما در بی‌سرنوشتی به سر ببرند. این خودش یک مبارزه برای اعاده حقوق ماست.”

از دو روز بدین سو بسیاری شهروندان فرانسه و شاگردان برخی لیسه‌های پاریس نیز در جریان این کمپین به ممانعت حق تحصیل دختران اعتراض کرده‌اند.

دانشجویان معترض دانشگاه پاریس هشت نیز با چاپ شعار حق تحصیل برای دختران از دولت فرانسه خواستند تا برای بازگشت دختران افغان به مکتب تلاش کنند.

به گفته‌‌ی آقای جعفری بسیاری از انجمن‌های مدنی با اشتیاق اعلام کرده‌اند تا همبستگی خود را با زنان افغان اعلام کنند.

در اعتراض دیروز مخالفین راست افراطی در پاریس نیز برخی فرانسوی‌ها هشتگ حق تحصیل برای زنان افغان را برجسته کردند.

آقای جعفری می‌گوید که علاقه‌مندی فرانسوی‌ها در این خصوص ستودنی است.

دانشگاه سیانس پو و شهرداری پاریس نیز با برگزاری گردهمایی‌های مدنی حق تحصیل و کار زنان نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

اتحادیه کارگران فرانسه در فراخوان حق دسترسی دختران افغان از فرانسه و سایر کشورهای اروپایی گفته با وجود محدودیت‌های روزافزون علیه زنان نباید طالبان را به رسمیت شناخت.

یک هفته پیش، نماینده پارلمان فرانسه نیز طی نامه‌ی سرگشاده‌یی به امانوئل مکرون از وضعیت تحصیل و کار زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

با وجود فشارهای بین‌المللی تاکنون طالبان سیاست‌های افراطی خود را در قبال زنان تغییر نداده‌اند.

امری که به باور آگاهان امور حاکی از دو دستگی در سطح رهبری طالبان است. اختلاف نظری که بیش از هر کسی دختران افغانستان بار سنگین آن را به دوش می‌کشند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *