دیبورا لاینز، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان در دیدار با مولوی عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان بار دیگر درباره‌ی ناپدیدشدن شماری از زنان ابراز نگرانی کرده است.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخن‌گوی طالبان شامگاه امروز (سه‌شنبه، ۱۹ دلو) در رشته‌توییتی از دیدار حنفی با خانم لاینز خبر داده است.

سمنگانی درباره‌ی پاسخ حنفی به نگرانی نماینده‌ی دبیرکل سازمان ملل درباره‌ی سرنوشت زنان بازداشت‌شده چیزی نگفته‌، اما نوشته است که معاون نخست‌وزیر طالبان اطمینان داده است که براساس پالیسی این گروه، به هیچ‌کسی اجازه‌ی دادگاه صحرایی و تخلف داده نخواهد شد.

طی روزهای اخیر دست‌کم چهار نفر از زنان معترض از خانه و محل کارشان بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود که این زنان در حال حاضر در بند طالبان هستند؛ این گروه اما بازداشت آنان را تا کنون نپذیرفته‌اند.

نماینده‌ی سازمان ملل پیشتر در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان نیز درباره‌ی سرنوشت این زنان ابراز نگرانی کرده بود. این مقام طالبان اما در پاسخ گفته بود که این گروه در تلاش پیداکردن زنان ناپدیدشده است.

بازداشت زنان معترض واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخته است.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در این مورد طالبان را به‌گونه‌ی تلویحی متهم به اختطاف زنان معترض کرده است.

این دفتر بارها از طالبان خواسته است که درباره‌ی محل نگهداری زنان بازداشت شده اطلاعات ارایه و آنان را فوری رها کنند. سازمان عفو بین‌الملل، اتحادیه اروپا و رینا امیری، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای زنان افغانستان نیز خواستار رهایی زنان معترض شده‌اند.

گفتنی است که طالبان در طی بیش از پنج ماه گذشته که بر افغانستان مسلط شده‌اند، محدودیت‌های زیادی در برابر مردم افغانستان، به‌ویژه زنان وضع کرده‌اند.

این گروه زنان را از کار در بیشتر ادارات دولتی منع کرده‌اند. همچنین طالبان در جریان سال تعلیمی ۱۴۰۰ به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را ندادند.

با این حال، شماری از زنان فعال در کابل و ولایات در جریان پنج ماه گذشته در برابر این عملکردهای طالبان دست به اعتراض زده و با رفتن به خیابان‌ها، فریاد «نان، کار و آزادی» سر داده‌اند

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *