شماری از ساکنان ولسوالی حصه‌ی اول بهسود ولایت میدان‌وردک از آنچه که برخورد تبعیض‌آمیز مسئولان طالبان در اداره پاسپورت این ولایت می‌خوانند، انتقاد دارند.

یکی از ساکنان ولسوالی حصه‌ی اول می‌گوید که نیروهای طالبان به برخی از متقاضیان پاسپورت از این ولسوالی گفته‌اند که «بروید از علی‌پور پاسپورت بگیرید».

به‌گفته‌ی او، طالبان از ساکنان بهسود همچنین خواسته‌اند که در بدل دریافت پاسپورت، علی‌پور [عبدالغنی علی‌پور، «فرمانده نیروهای مردمی»] را تحویل دهند.

این فرد که خواست نامش در خبر ذکر نشود، به خبرگزاری های داخلی گفت که براساس زمان‌بندی، امروز (سه‌شنبه، ۱۹ دلو) و دیروز نوبت پاسپورت به ولسوالی حصه‌ی اول بهسود بود؛ اما عریضه‌ی هیچ یکی از ساکنان این ولسوالی از سوی اداره‌ی پاسپورت طالبان در میدان‌وردک اخذ و یا احکام نشده است. او مدعی شد که این اداره تنها عریضه‌ی افراد «متعلق به قوم پشتون» را طی مراحل می‌کند.

او می‌گوید که امروز شاهد بود که یک عضو طالبان یک زن را که ساکن بهسود بود، مورد ضرب‌وشتم قرار داده است. این ساکن بهسود گفت: «دیدم زنی را زدند، بالای برف چپه کردند. گفت بروید از علی‌پور پاسپورت بگیرید.»

این فرد همچنین مدعی شد که اعضای طالبان به ساکنان بهسود گفته‌اند که در ازای تسلیم‌دهی علی‌پور، ۵۰۰ هزار افغانی پول و پاسپورت نیز دریافت خواهند کرد.

عبدالغنی علی‌پور، «فرمانده نیروهای مردمی» در بهسود میدان‌وردک است. او پیش از تسلط طالبان، جبهه‌ای متشکل از نیروهای مردمی را رهبری می‌کرد؛ اما پس از سرکوب توسط نیروهای حکومت پیشین، این جبهه متلاشی شد. روشن نیست که آقای علی‌پور در حال حاضر در کجا حضور دارد.

یکی دیگر از ساکنان بهسود نیز در پیامی به گفته است که طالبان به ساکنان بهسود گفته‌اند که «علی‌پور را بیاورید و طی یک روز پاسپورت دریافت کنید». او می‌گوید که یک عضو طالبان به ساکنان بهسود گفته است آنان تازمانی که علی‌پور را تحویل ندهند، پاسپورت دریافت نخواهند کرد.

او می‌افزاید درحالی که امروز نوبت ولسوالی بهسود بود، اعضای طالبان عریضه‌ی نزدیکان خود را می‌گرفتند. این باشنده‌ی بهسود همچنین علاوه کرد که در نوبت قبلی ولسوالی بهسود نیز عریضه‌ی ساکنان این ولسوالی طی مراحل نشده است. او می‌گوید که از برخورد طالبان مشخص می‌شود که این گروه علیه ساکنان ولسوالی بهسود «کینه» دارند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان و افزایش مهاجرت، تقاضای شهروندان کشور برای دریافت پاسپورت افزایش یافته است. مسئولان طالبان در اداره‌ی مرکزی پاسپورت می‌گویند که «تمام مردم افغانستان» متقاضی پاسپورت هستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *