فرستاده‌های ویژه کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در نشستی در آلماتی پایتخت سابق قزاقستان، بر اهمیت «ایجاد یک حکومت مشروع و مردمی درچارچوب یک روند سیاسی قانونی» در افغانستان تاکید کردند.

آنها تاکید کردند که «ثبات و امنیت در افغانستان از راه تعامل با تمام طرف‌های دخیل در افغانستان و ادامه گفتگوها در قالب ابتکارات منطقه‌ای» به دست آمده می‌تواند.

طالبان اخیرا در واکنش به درخواست‌های داخلی و بین المللی برای شریک کردن جناح‌های سیاسی افغان در حکومت اعلام کرده اند که یک نشست سیاسی را برگزار می‌کند. اما، سیاستمداران برجسته افغان در آخرین نشست خود با تام وست، نماینده خاص امریکا در استانبول با انتقاد از طالبان گفتند که طالبان تمایلی به گفتگو و تعامل با دیگر بازیگران سیاسی افغانستان ندارد.

در این نشست نمایندگان کشورهای قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ازبیکستان به علاوه نمایندگان خاص سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای افغانستان شرکت کرده بودند.

در بیانیه مشترک این نمایندگان با نگرانی از سیاست‌های محدودکننده طالبان در برابر زنان از این گروه خواسته شده است تا جلو مشارکت سیاسی، کار و تحصیل زنان و دختران افغانستان را نگیرد.

این دومین نشست نمایندگان ویژه مذکور در مورد افغانستان است. آنها بار دیگر بر خواسته‌های خود در نشست تاشکند در فبروری ۲۰۲۲ تاکید کردند.

در بیانیه مشترک از طالبان خواسته شده است که به گروه‌های تروریستی و افراطی اجازه فعالیت را در خاک افغانستان ندهد.

نگرانی عمده کشورهای آسیای میانه از گروه‌های فعال اسلامگرای آسیای مرکزی در افغانستان است که بخشی از آنان با داعش برای حمله به خاک این کشور متحد شده‌اند.

در عین حال، طالبان هیچ علاقه‌ای به اخراج آنان از افغانستان ندارد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *