گروهی از خبرنگاران که یک حرکت دادخواهی را به‌ پیش می‌برند، می‌گویند که نهادهای تحت نام حمایت از خبرنگاران فاقد اعتبار هستند و این نهادها را به رسمیت نمی‌شناسند.

آنان روز گذشته (چهارشنبه، ۱۱ جوزا) در یک نشست خبری در کابل از طالبان و سازمان‌های دخیل در امور رسانه‌ها نیز خواستند که دیگر این نهادها را به‌عنوان نهاد حامی خبرنگاران به رسمیت نشناسند.

این خبرنگاران گفته‌اند که قبل از این از نهادهای حامی خبرنگاران خواسته بودند که در روشنایی قانون و مقررات که خبرنگاران در آن دخیل باشند، باید مشروعیت شان را اخذ کنند اما چنین نکرده‌اند.

این گروه از خبرنگاران در قطع‌نامه‌ای که منتشر کرده گفته‌اند درحالی‌که صدها خبرنگار حرفه‌ای بی‌کار هستند، این نهادها گارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت غیرمعیاری را به‌خاطر به‌دست‌‌آوردن پول راه‌اندازی می‌کنند.

آنان از طالبان خواسته‌اند که «در صورت ادامه‌ی این خیانت، از هر وسیله‌ی ممکن برای توقف آموزش‌های غیرمعیاری ژورنالیزم اقدام کنند».

این شمار از خبرنگاران از نهادی مشخصی نام نبرده است. پیش از این هم انتقادهایی علیه برخی از نهادهای حامی خبرنگاران وجود داشت. از جمله برخی از این نهادها متهم شده بودند که حین عملیات تخلیه، اقدام به جعل اسناد کرده و افرادی را تحت عنوان خبرنگار از افغانستان خارج ساخته‌اند.

خبرنگاران در کابل در ادامه‌ی قطع‌نامه‌ی‌شان گفته‌اند که رسانه‌ها و خبرنگاران بازوی توانمند حکومت‌ها هستند و از نقش به‌سزایی در حکومت‌داری خوب و شفافیت برخوردارند.

این خبرنگاران از طالبان خواسته‌اند که با آن‌ها در امر اطلاع‌رسانی همکاری کنند.

این در حالی است که دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان یا یوناما می‌گوید که آزار و اذیت و خشونت علیه خبرنگاران از سوی طالبان در افغانستان هم‌چنان ادامه دارد.

این دفتر امروز در تویتی، بار دیگر از طالبان خواسته است که تمامی کارکنان رسانه‌ای بازداشت‌شده را آزاد کنند و به اقدامات سخت‌گیرانه از جمله بازداشت‌های خودسرانه و تهدید خبرنگاران و مطبوعات پایان دهند.

آمارهای چندی مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌داد که پس از حاکمیت طالبان حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است.

طالبان در عین حال محدودیت‌های گسترده‌ علیه رسانه‌ها وضع کرده‌اند. آمارهای چندی مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌داد که پس از حاکمیت طالبان حداقل ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه در ولایت‌های مختلف بازداشت شده‌اند که اکثر این بازداشت‌ها توام با خشونت و تهدید بوده است.

طالبان در عین حال محدودیت‌های گسترده‌ علیه رسانه‌ها وضع کرده‌اند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *