امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان که در رأس هیأتی به قطر رفته است با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در دوحه گفتگو کرد. کمک‌رسانی فوری و “راه حل سیاسی که خواسته‌های مردم افغانستان را برآورده کند” از محورهای عمده این گفتگوها بوده است.

در بیانیه رسانه‌ای که وزارت خارجه قطر منتشر کرده آمده که نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم برآورده کردن نیازهای بشردوستانه فوری مردم افغانستان و تامین امنیت کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه برای تحویل‌دهی به افراد نیازمند تاکید کردند.

وزارت خارجه طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است که این گفتگوها روی وضعیت سیاسی و اقتصادی و نیاز فوری مردم افغانستان به کمک‌های بشری تمرکز داشته است.

از آنجایی که هیچ کشوری تاکنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، کشورها پس از دیدار با هیات طالبان از صدور بیانیه مشترک خودداری می‌کنند.

نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس به “لزوم وجود اقتدار عملی برای اطمینان از عدم استفاده از قلمرو افغانستان توسط هیچ گروه تروریستی” یا صدور مواد مخدر به کشورهای منطقه تأکید کردند.

شورای همکاری خلیج فارس، با نام کوتاه “شورای تعاونی خلیج” شامل شش کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت است.

 

تاکید بر آشتی ملی و راه حل سیاسی

در بیانیه وزارت خارجه قطر آمده است که نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس “مواضع ثابت” خود در مورد افغانستان را تکرار کردند.

در بیانیه آمده که این نمایندگان “بر اهمیت آشتی ملی و راه حل سیاسی که خواسته‌های مردم افغانستان را برآورده کند، منافع همه بخش‌های جامعه را در نظر بگیرد و آزادی‌ها و حقوق اساسی از جمله حق زنان برای کار و تحصیل را محترم بشمارد، تاکید کردند.”

نمایندگان شورای همکاری خلیج “ابراز نگرانی کردند که گروه‌های تروریستی ممکن است بتوانند از خاک افغانستان حملاتی را علیه سایر کشورها یا منافع آنها انجام دهند.”

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *