وزارت امور خارجۀ ناروی می‌گوید که قرار است نشستی را تا دو روز دیگر در مورد افغانستان با حضور نمایندگان طالبان در اوسلو، پایتخت آن کشور میزبانی کند.

این وزارت روز جمعه ۲۱ جنوری (اول دلو) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در این نشست افزون بر طالبان، نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه به شمول جامعه مدنی افغانستان دعوت شده اند.

در اعلامیه آمده است که نمایندگان طالبان در این سفر دو روزه، با مقامات ناروی و نمایندگان جامعه جهانی به ویژه متحدین این کشور دیدار خواهند کرد. وزارت خارجۀ ناروی افزوده است که در این نشست فعالان حقوق زن، روزنامه‌نگاران و افرادیکه برای حفظ حقوق بشر و رسیدگی به مسایل انسانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تلاش می‌کنند، حضور خواهند داشت.

بر اساس معلومات وزارت خارجۀ ناروی این نشست‌‌ به معنای “مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان” نیست، بلکه این کشور به دنبال گفتگو با طالبان به هدف بهبود وضعیت حقوق بشر و مشارکت زنان در جامعه و تقویت تلاش‌های بشردوستانه در حمایت از مردم افغانستان است.

در این اعلامیه به نقل از آنیکن هویتفلد، وزیر خارجۀ ناروی آمده است:”ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که وضعیت سیاسی به یک فاجعه شدید انسانی منجر شود.”

طالبان در این مورد تا کنون چیزی نگفته اند، اما گفته می‌شود که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان قرار است در راس یک هیات بلندپایه این گروه به ناروی سفر کند.

در اعلامیه همچنین آمده است که ناروی از وضعیت موجود در افغانستان نگران است، جایکه به گفتۀ این وزارت، میلیون‌ها نفر با یک “فاجعۀ انسانی” تمام عیار مواجه استند.

وزارت خارجۀ ناروی برای رسیدگی به بحران بشری در این کشور، دیدار نمایندگان طالبان و جامعه جهانی را مهم عنوان کرده است. وزیر خارجۀ ناروی همچنین تاکید کرده است که در دیدار با نمایندگان طالبان دربارۀ آموزش دختران، حقوق بشر و مشارکت زنان در جامعه نیز بحث و گفتگو خواهد شد.

این در حالی است که اخیراً یک هیاتی از ناروی به کابل سفر کرده و با مقام‌های طالبان در مورد وضعیت حقوق بشری و بحران بشری موجود در این کشور دیدار و گفتگو کرده بود.

به گزارش خبرنگاران همدم نیوز، شماری از فعالین رسانه و خبرنگاران پیشین که پس از سقوط افغانستان، این کشور را ترک کرده و در حال حاضر در اروپا پناهنده شده‌اند، در تلاش بودند که در این نشست حضور پیدا کنند، اما با مخالفت دولت ناروی مواجه شدند.

شماری از فعالین و معترضان زن کابل نیز با اعلام اینکه زنان پروژه بگیر و وابسته به دولت سابق مهمان این نشست به نمایندگی از زنان افغانستان هستند، این اقدام را نکوهش کرده و اعلام کردند که مقامات دولت پیشین نماینده آنان نیستند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *