محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در گفتگو با افغانستان اینترنشنال گفت که از مبارزات سیاسی صلح آمیز مردم حمایت می‌کند و فعلا طرفدار مبارزه مسلحانه با طالبان نیست. او گفت که منتظر تطبیق کامل موافقتنامه دوحه است که یک حکومت همه‌شمول بر اساس گفتگو میان افغان‌ها به وجود آید.

محمد محقق از سیاستمداران شناخته شده افغانستان است که پس از سقوط حکومت پیشین در خارج از افغانستان بسر می‌برد و می‌گوید که زمینه بازگشتش به افغانستان مساعد نیست.

محقق در این گفتگو هنوز به مذاکرات سیاسی با طالبان خوشبین به نظر می‌آید و از طرفدارانش خواسته است که «عجالتاً» به مبارزه مسلحانه روی نیاورند.

به گفته وی، «آنها مبارزات مسالمت آمیز خود را در داخل افغانستان ادامه دهند. ما عجالتاً کدام برنامه جنگ نداریم و توصیه ما به آنان نیز این است که جنجال نکنند. مگر این که هیچ چاره نباشد.»

این سیاستمدار با اشاره به میراث فکری عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی که به دست طالبان در سال ۱۳۷۳ کشته شد، گفت که طرفدار یک دولت غیرمتمرکز و فدرالی در افغانستان است.

او با اشاره به چالش‌های پیش روی تطبیق این خواست گفت که در گذشته رهبران سیاسی در قدرت، پشتون و غیر پشتون، با ایده نظام فدرالی در افغانستان مخالف بوده و آن را معادل تجزیه افغانستان قلمداد کرده اند.

محقق باور دارد که با یک نظام غیرمتمرکز فدرال عدالت سیاسی و اجتماعی تامین می‌شود.

محقق امیدوار است که مذاکرات سیاسی با طالبان برسر تشکیل حکومت فراگیر در اثر گفتگو میان جناح‌های افغان اتفاق بیفتد.

او در این باره گفت: «نیم فیصله‌نامه دوحه عملی شد که امریکایی‌ها از افغانستان بیرون شدند اما بخش[مربوط به] طالبان مانده است که یک حکومت اسلامی جدید بر اساس مذاکره بین الافغانی پدید بیاید. ما هنوز این را انتظار داریم.»

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *