روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع چینی و طالبان گزارش می‌دهد که چین برای آغاز استخراج معدن مس عینک و ذخایر نفت و گاز حوضه دریای آمو با طالبان وارد گفتگو شده است. چین می‌خواهد امتیازات بهتری برای شرکت‌های خود به دست بیاورد که شماری از آن در کابل بسر می‌برند.

به گزارش این روزنامه، ایران نیز در حال گفتگو با طالبان برسر به دست آوردن قرارداد یک معدن سنگ آهن در غرب افغانستان بوده و امیدوار است که با توجه به روابط حسنه خود با طالبان به این هدف نایل شود.

وانگ یو، سفیر چین در کابل تایید کرده است که گفتگو برسر آغاز استخراج معدن مس عینک و نفت و گاز آمودریا با طالبان آغاز شده است.

یو می‌گوید که چین به دنبال دریافت شرایط و امتیازات بهتر از طالبان است تا این سرمایه گذاری برای شرکت‌های چینی به صرفه شود.

دو شرکت بزرگ دولتی چین قرارداد مس عینک و نفت و گاز آمو دریا را در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ به دست آوردند اما از آن زمان کار استخراج را آغاز نکرده اند.

شهاب الدین دلاور، وزیر معادن طالبان به وال استریت ژورنال گفت که این گروه خواهان سرمایه گذاری شرکت‌های غربی در افغانستان نیز است.

این روزنامه از وزیر طالبان نقل می‌کند که آنها شرکت‌های امریکایی را به علت تجربه بیشتر بر شرکت‌های چینی ترجیح می‌دهند.

نیل رگبی، مشاور پیشین حکومت افغانستان و وزارت دفاع امریکا در امور معادن افغانستان، می‌گوید که افغانستان دارای بهترین مس جهان است که چین خیلی مشتاق است که مس افغانستان با مس کم کیفیت خود مخلوط ساخته و به جهان صادر کند.

شرکت‌های غربی به علت تحریم‌های امریکا قادر به سرمایه گذاری در بخش معادن نیستند و این موضوع برای شرکت‌های چینی نیز یک چالش است.

چنانچه، تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، سرمایه گذاری چین در ایران را نیز محدود کرده است. زیرا، شرکت‌های چینی طرف معامله مستقیم با ایران می‌تواند با تحریم و مجازات امریکا رو به رو شود.

چنانچه وانگ مانژو، معاون شرکت مخابراتی هواوی چین، به علت همکاری این شرکت با ایران و نقض تحریم‌های امریکا، در کانادا به درخواست واشنگتن دستگیر شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *