همزمان با اجرایی‌شدن دستور طالبان منبی بر پوشاندن چهرۀ مجریان زن در هنگام ظاهر شدن در تلویزیون‌ها، شماری از کارمندان مرد شبکۀ خبری طلوع به رسم اعتراض بر صورت خود “ماسک سیاه” زدند.

خپلواک صافی، مدیر مسوول طلوع‌ نیوز روز یکشنبه ۲۲ می (اول جوزا) در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است: “ما امروز اندوهگین استیم.”

دو روز پیش، وزارت امر به معروف و نهی از منکر و وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در یک اقدامی تازه، به تلویزیون‌های محلی افغانستان دستور دادند که پس از این، مجریان زن هنگام ظاهر شدن در برنامه‌ها، باید روی شان را بپوشانند.

طالبان از مسوولان رسانه‌ها خواستند که گردانندگان زن باید در جریان برنامه این موضوع را جدی بگیرند. هرچند در دو روز گذشته، مجریان زن از این دستور طالبان سرپیچی کردند، اما امروز بسیاری آنان با چهرۀ پوشیده در برنامه‌های تلویزیونی ظاهر شدند.

یکی از این مجریان زن، تهمینه عثمانی، گردانندۀ برنامۀ “همگام” تلویزیون طلوع‌ نیوز بود که با چهره پوشیده در این برنامه ظاهر شد و بسیاری کاربران افغان تصاویر وی را در شبکه‌های اجتماعی دست به دست کردند.

حامد بهرام، یکی از گردانندگان این تلویزیون پس از پایان این برنامه مشترک در صفحۀ فیسبوک خود گفته است: “گلوی تهمینه را فشرده اند، اما او تلاش می‌کند، تا صدای واقعی مردم باشد. مهر بر دهن او گذاشته اند،‌ اما او دلیرانه شما را از رخدادهای جهان آگاه می‌سازد.”

آقای بهرام افزوده است که این برنامه نسبت به دیگر روزها “رنگ و بوی” دیگر داشته و آن را متفاوت‌تر از برنامه‌های دیگر عنوان کرده است.

محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در صحبتی با خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که اگر مجریان زن در تلویزیون‌ها این دستور را رعایت نکنند،‌ در قدم بعدی، آن‌ها با مسوولین این رسانه‌ها و اعضای خانواده‌های مجریان زن صحبت خواهند کرد.

آقای مهاجر همچنین افزوده است که مسوولین رسانه‌ها و ولی آن مجریان زن که از دستور طالبان مبنی بر پوشاندن صورت سر باز می‌زنند، مجازات خواهند شد.

محدودیت‌ها بر گردانندگان زن در هنگام برنامه‌های تلویزیونی، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته و برخی از خبرنگاران و فعالان زن به این اقدام طالبان انتقاد کرده اند.

بلال نوری کرباسیان، یکی از خبرنگاران افغان که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان به فرانسه پناهنده شده، در فیسبوک نگاشته است: “در حالیکه حضرت خدیجه خانم حضرت محمد (ص) زنی بود که استقلالیت مالی داشته و همه داد و گرفت تجارتی‌اش با مردان بوده است. دستور این چنین نوع پوشش از جهالت، ظلم و بربریت بیرون می‌شود.”

آقای کرباسیان از مخاطبین خود پرسیده که فرق میان گروه طالبان و کسانی که در گذشته دختران را زنده به گور می‌کردند، چیست؟

حسیبا عفت، یکی از فعالان حقوق زن به این تصمیم طالبان واکنش نشان داده و گفته است که زنان افغان با گذشت هر روز با محدودیت‌های بیشتر روبرو می‌شوند.

خانم عفت با اشاره به وضعیت زنان در سایر کشورهای اسلامی به ویژه عربستان سعودی افزوده است: “زنان خاستگاه و ریشه اسلام هر روز در توسعه وپیشرفت سهم می‌گیرند، اما زنان افغانستان هر روز با محدودیت و حذف مواجه اند.”

این فعال حقوق زن گفته است که همواره “نام و نشان، اندام – چهره و صدای زن” مسلۀ جدی سیاست افغانستان بوده است.

این در حالی است که روز گذشته حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان از مجریان زن در تلویزیون‌ها خواست که از دستور طالبان برای پوشاندن صورت شان اطاعت نکنند.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *