حامد کرزی، رییس جمهور اسبق افغانستان، روز یکشنبه ۲۲ می (اول جوزا) در توییتی گفت که حجاب یک دستور شرعی است که “زنان افغان همواره با غرور به آن احترام” ‘گذاشته اند.

این اظهارات آقای کرزی فقط چند روز پس از آن بیان شد او در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی ان ان امریکا گفت که برقع و پوشاندن چهره زنان ربطی به حجاب اسلامی و فرهنگ افغانستان ندارد و مجریان زن در تلویزیون‌ها نباید صورت‌شان را بپوشانند.

کرزی در مصاحبه ای با تلویزیون سی ان ان در پاسخ به سوالی که آیا مجریان زن در تلویزیون ها از دستور طالبان مبنی بر پوشاندن صورت شان اطاعت کنند یا خیر، گفت:‌ “نی! آنان نباید [از دستور طالبان اطاعت] کنند، زیرا به حجاب و فرهنگ افغانی ربطی ندارد. آنان [مجریان زن در تلویزیون] نباید اطاعت کنند.”

این اظهارات کرزی پس از آن بیان شد که وزارت امر به معروف و نهی از منکر و وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در یک اقدام تازه، به تلویزیون‌های محلی افغانستان دستور داده اند که پس از این، مجریان زن هنگام ظاهر شدن در تلویزیون‌ها، باید روی شان را بپوشانند

این اظهارات کرزی با واکنش وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان مواجه شد. این وزارت روز شنبه در تویتی نوشت که ” اظهارات کرزی قابل تبصره نیست. او در ۲۰ سال گذشته به منظور خوشحال کردن بیگانه گان خواستار هرنوع آزادی و زمینه سازی آن برای خواهران افغان بود.”

در ادامه این توییت خطاب به کرزی نوشته شده است که رییس جمهور اسبق با وجودیکه این گونه آزادی ها را برای سایر زنان در افغانستان می خواست، همسرش تا آخر در رسانه ها حضور نیافت.

این وزارت در یک توییت جداگانه نوشته است که ”حجاب یک دستور الهی است و هدف آن حفظ و کرامت خواهران مسلمان می باشد و این هدف ما نیز می باشد تا برای خواهران خود عزت و وقار بدهیم.”

اما یک روز پس از واکنش وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، آقای کزری در تویتی نوشته است که “حجاب یک دستور شرعی است که زنان افغان همواره با افتخار به آن احترام گذاشته اند. من حجاب را یک وظیفه دینی و لباس ملی زنان افغان می دانم. اما فقط در مورد کیفیت حرف زدم. نباید سوء تعبیر شود. خواهران و دختران ما حجاب را به طور کامل رعایت می کنند. اما در عین حال به حکومت [طالبان] سفارش می کنم که در این زمینه از خرد و نرمی استفاده کند.”

بر اساس دستور تازه‌ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان مجریان زن در تلویزیون‌های افغانستان سر از روز شنبه صورت شان را بپوشانند. قبل بر این، مجریان زن تنها مجبور به پوشیدن چادر بر سر بودند.

اما مجریان زن در شبکه‌های تلویزیونی افغانستان روز گذشته دستور طالبان را نادیده گرفته و بدون اینکه صورت خود را بپوشانند، در برنامه های زنده تلویزیونی ظاهر شدند.

محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، گفت که مجریان زن از دستور آن‌ها سرپیچی کرده اند.

مهاجر در صحبتی با خبرگزاری فرانس‌پرس گفت که اگر مجریان زن در تلویزیون‌ها این دستور را رعایت نکنند،‌ در قدم بعدی آن‌ها با مسوولین این رسانه‌ها و اعضای خانواده‌های مجریان زن صحبت خواهند کرد.

آقای مهاجر همچنین افزود که در صورت ادامه‌ عدم رعایت این دستور طالبان،‌ مسوولین این رسانه‌ها و ولی مجریان زن مجازات خواهند شد.

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *