سخنگوی قصر سفید روز سه شنبه ۱۵ فبروری (۲۶ دلو) گفت تا زمان صدور حکم محکمه امریکا هیچ دارایی بانک مرکزی افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر پرداخت نخواهد شد.

جین ساکی در کنفرانس مطبوعاتی گفت آنچه که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در مورد دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان بیان کرده است “یک گام از روندی است” و تا زمانیکه حکم محکمه در این مورد صادر نشود، هیچ پولی برای کسی پرداخت نخواهد شد.

این اظهارات خانم ساکی پس از آن بیان شد که رییس جمهور بایدن به تاریخ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز داد.

براساس این فرمان، امریکا تلاش خواهد کرد تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند.

ایالات متحده پس از مسلط شدن طالبان، بیش از هفت میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را در امریکا منجمد کرد.

بر اساس این فرمان،‌ بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی مبنى بر دریافت این پول محکمه تصمیم بگیرد.

تصمیم رییس جمهور بایدن مبنی بر انتقال بخشی از دارایی‌های افغانستان به قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر نه تنها با انتقاد گروه طالبان، شماری از نخبگان سیاسی و مردم افغانستان مواجه شد، بلکه شماری از سازمان‌های بین المللی از جمله دیدبان حقوق بشر از چنین تصمیم انتقاد کرد.

دیدبان حقوق بشر به تصمیم رییس جمهور بایدن دربارۀ “اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر پول افغانستان به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر” انتقاد کرده و گفته است که آقای بایدن به دنبال تصرف دارایی‌های این کشور است.

خانم ساکی در پاسخ به این انتقاد‌ها روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که رییس جمهور بایدن تلاش می کند تا بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم آن کشور استفاده شود، در غیر آن، این دارایی‌ها منجمد باقی می ماند و نمی تواند به افغانستان انتقال یابد.

خانم ساکی گفت که رییس جمهور بایدن با یک اقدام فعال گامی برداشت تا در آینده انتقال ۳.۵ میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان به نفع مردم آن کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

سخنگوی قصر سفید همچنین گفت که اعضای خانواده و نزدیکان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر در محکمه فدرال علیه طالبان اقامه دعوی کرده اند تا از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان برای آنان غرامت پرداخته شود.

خانم ساکی گفت:‌ ” بنا بر این، بیش از ۳.۵ ملیارد دالر این دارایی‌ها در ایالات متحده باقی خواهد ماند” اما تاکید کرد رای و حکم محکمه در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی قصر سفید در مورد اینکه محکمه چه زمانی در مورد فرمان اجرایی رییس جمهور بایدن حکم صادر خواهد کرد،‌ جرییات ارایه نکرد، اما تاکید کرد که هدف از فرمان اجرایی رییس جمهور بایدن، فراهم آوری بخشی از این دارایی‌ها برای مردم افغانستان است تا از آن

این خبر را برای دوستانتان روان کنید:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email

پربازدیدترین‌ها

دیدگاه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *